Helt SUVerent!
BMW X5 blir den nye bilen til UEH, hundetjenesten og innsatsledere.Foto: Produsenten

Helt SUVerent!

UEH (utrykningsenhetene), innsatsledere og hundetjenesten får egne patruljebiler. Valget falt på BMW X5.

For første gang skal det leveres uniformert BMW til norsk politi. X5 blir leveringsklar til sommeren, får Politiforum bekreftet fra Politiets Fellestjenester (PFT).

Men ikke nok med det: Hundetjenesten skal også få eget kjøretøy. Det skjer fra 2016.

Inntil da kan de firbeinte se om de finner seg til rette i en BMW X5, som nå kalles en ressursbil og kan benyttes av UEH, innsatsleder eller hund.

Utgaven som vant anbudet har en 2 liters dieselmotor som yter 218 hestekrefter og som leveres med en åttetrinns automatkasse. Men UEH/hund/Innsatsleder kan i stedet velge en 3-liters diesel eller bensinversjon som yter opp mot 313 hestekrefter.

Prisene er oppgitt fra cirka 780.000 kroner og øker 100.000 kroner per motoralternativ.

Seks kjøretøysegmenter

Samtidig med at UEH og hund skilles ut fra patruljebilsegmentet, er det klart at anskaffelser av politibiler skal skje på en helt ny måte. Det forventes dermed økt konkurranse om hvem som skal levere politibiler i fremtiden, og tiden med at en tilbyder står igjen med en bil å velge mellom, er over.

En leverandør risikerer i fremtiden å selge godt med biler til politiet, dersom én leverandør vinner anbud i flere kjøretøyklasser.

Den neste anskaffelsen vil nemlig inneholde i alt seks kjøretøysegmenter:

  • UEH/innsatsleder (inntil videre skal disse kjøre BMW X5)
  • Hund (inntil videre X5)
  • Patruljebil (nå Passat/Alltrack)
  • Lett transportkjøretøy (nå Mercedes Vito)
  • Tungt transportkjøretøy (nå Mercedes Sprinter)
  • Administrasjonsbiler (nå Ford)

– Ny anskaffelse for biler 2016 er allerede godt i gang, og hundebil blir et nytt segment, bekrefter overingeniør Tonje Jansen i PFT. 

Politiforum etterlyste en slik kjøretøygruppe senest i august 2014.

Har slitt med plassen

Med to nye kjøretøysegmenter fra 2016, blir det en vinn-vinn-situasjon:

Endelig skal hundetjenesten få kjøretøyer som tåler vekten av de firbeinte, og vil trolig, som UEH, få robuste kjøretøyer som tåler både økt nyttelast, røffere forhold og som har bedre plass enn dagens patruljebil.

Men X5-innkjøpet betyr altså at også innsatsledelse og hundetjeneste kan klyve opp i etatens nye SUVer, fram til denne avtalen løper ut høsten 2016. Det er en såkalt ressursbil som kjøpes inn.

Helt siden VW Passat ble valgt til patruljebil høsten 2006, har hundetjenesten slitt med plass og å etterkomme vektkravene. Det har pågått en drakamp opp mot PFT og Politidirektoratet (POD) om å finne et bedre egnet kjøretøy.

Da Passat-versjonen Alltrack senere ble tatt med i patruljebilsegmentet, gikk flere driftsenheter til innkjøp av den cirka 30 mm høyere modellen.

Et ønske fra enheten selv

Årsaken til at UEH nå får eget kjøretøy, er et ønske fra enheten selv og at POD/PFT har innsett nødvendigheten av det. Derfor har innkjøpsprosessen tatt hensyn til UEHs ønsker, samt at Beredskapstroppen og Hundetjenesten har deltatt i uttesting, får Politiforum opplyst.

– PFT fikk i fjor i oppdrag å finne en ressursbil til UEH, innsatsledelse og hundetjeneste. Det har vært en god brukerinvolvering fra enhetene, sier politiinspektør Rune Andersen i POD.

Han er svært fornøyd med at anbudsprosessen for innkjøp av politibiler ble endret forut for anskaffelsen av kjøretøyet.

– En identisk prosess benytter vi også i forbindelse med anskaffelse av nye T2-jakker, sier Andersen.

Fem tilbydere

Da UEH-anbudet ble lagt ut, kom det inn hele fem tilbydere som hadde sju biler med seg til testing. De aktuelle kjøretøyene som ble testet, var i tillegg til BMW X5 følgende biler:

Audi Q7, Volvo XC70, VW Touareg, Toyota Land Cruiser og Mercedes-modellene GL og ML.

– Kvalitet telte 60 prosent, pris 40 prosent, sier Andersen.

Helt SUVerent!

I kvalitet ble det vektlagt fire preferanser; kjøreegenskaper (30 prosent), sikkerhet (30 prosent), plass (20 prosent) og komfort (20 prosent). Biltesterne kom blant annet fra Beredskapstroppen, Hundetjenesten i Oslo og UEH, og testene ble utført i by, på bane, landevei og i lett terreng.

– Etter en skjønnsmessig vurdering av tilbudene falt valget til slutt på BMW X5, bekrefter Andersen.

Modellen er ikke helt ukjent fra enkelte spesialavdelinger i politiet fra før, men kun i sivil utgave og utenfor de nevnte bilavtalene.

– Dette er et segment som ikke blir fullgodt dekket innenfor de bilavtaler etaten har fra før, sier Andersen.

for å kommentere artikkelen. (kun for medlemmer av Politiets Fellesforbund - benytt medlemsnummer og passord fra PF.no)