Snur opp-ned på anskaffelseskrav
Politiinspektør Rune Andersen i Politidirektoratet er fornøyd med nye anbudsprosesser som øker konkurransen om å levere politibiler.Foto: Stig Kolstad

Snur opp-ned på anskaffelseskrav

Med 133 færre krav til hvordan en politibil skal være, blir det endelig tøff og reell konkurranse om å levere politibiler.

Da UEH-bilen skulle ut på anbud, var 150 krav, som det var til patruljebil i 2011, redusert til 17. Selv med en slik dramatisk reduksjon av krav, får politietaten nå velegnete politibiler med BMW X5.   

– En spennende måte å jobbe på, sier overingeniør Tonje Jansen i Politiets Fellestjenester (PFT), som er overbevist om at flere interessenter vil melde seg når politibilanbudene skal ut på ny runde i 2016.

– Billeverandørene skal fra nå vise oss hva de har å tilby. Så skal vi vurdere kjøretøyene opp mot våre ulike behov, derav kvalitet, kjøreegenskaper, pris, sikkerhet og komfort, bekrefter politiinspektør Rune Andersen i Politidirektoratet.

– Dette er en mye bedre metode, innrømmer også han.

Leverandørene trakk seg

Inntil i år har Matriellforum spesifisert til fingerspissene hvordan en patruljebil skal være.

Det toppet seg i 2011, da listen de leverte fra seg til Politiets data- og materielltjeneste (PDMT), talte hele 150 krav, medregnet smått og stort.

Ingen ønsket en slik utvikling, men etaten hadde spesifisert seg ihjel og leverandørene trakk seg – én etter én. Bare hovedkravene til patruljebil (kraftig dieselmotor, sterk akselerasjonsevne, firehjulstrekk, to batterier og et kjøretøy med en makspris på cirka 750.000 kroner) fikk bilfolket til å rive seg i håret – om det var noe hår igjen å rive i.

Selv Volvo, som trofast hadde levert biler til politiet siden 1948, ga opp og returnerte til Göteborg

Politiforum har tidligere omtalt problematikken ved å stille 150 krav, i stedet for å spørre leverandørene hva de kan tilby politiet av interessante kjøretøyer.

Andre krav

Nå er kravene redusert til 17. Det er altså 88 prosent færre krav å forholde seg til.

Nå trekkes de store linjene, og nå handler det om å vurdere kvalitet, pris, kjøreegenskaper, plass, sikkerhet og komfort innenfor gitte preferanser.

Kravene til ressursbilen dreide seg eksempelvis om at det skulle være en firehjulstrukket 5-seter, med regulerbart understell, at kjøretøyet skulle ha en nyttelastevne på minst 675 kg og at det skulle være minst 0,1 HK per kg egenvekt.

Spenningen er tilbake for dem som er engasjert i politibiler.

for å kommentere artikkelen. (kun for medlemmer av Politiets Fellesforbund - benytt medlemsnummer og passord fra PF.no)