Denne bilen skal fengsle norsk politi
Med denne bilen og deretter med nykommeren fra 2017 skal Volvo tilbake til politi-Norge. Bilen blir større, bedre og raskere, lover Volvo.
Volvo trakk seg overraskende fra anbudskonkurransen om å bli politibil i Norge i 2011, noe som skapte rabalder i etaten. Men svenskene planlegger comeback, får Politiforum bekreftet.
Det er på testbanen Volvos 2014-utgave av XC70 D5 gjør det knallgodt i tester som Rikspolisstyrelsen i Sverige har utført og som har gitt Volvo økt selvtillit.
Det er denne modellen de skal presentere for norsk politi høsten 2016, vel vitende om at året etter takker utgaven for seg. Men også nykommeren skal bygges i egen politiversjon og tilbys det europeiske markedet, bekrefter Volvo-kilder overfor Politiforum.
På testbanen Hällered, en drøy times kjøring fra Gøteborg, har politiversjonen oppnådd maks score på «simulert utrykningskjøring».
Verken BMW, Passat, Mercedes eller Opel nådde opp til noen maks score på de knallharde testene som ble gjort på Arlanda Test Track og på Hällered proving ground i fjor høst. Men samtlige besto standardkravet til politibil og kan kjøpes av svenske politidistrikt.
100 prosent politibil
På dette baneanlegget jobber 400 ansatte med å teste og kvalitetssikre Volvo-produkter. Det hviner i spesialleverte politidekk når svensk politis V70 AWD T6 med 304 hestekrefter og XC70 D5 med 215 hestekrefter settes på knallharde prøver av utviklingsingeniør Gunnar Johansson og hans team.
Politiforum fikk være med ham i arbeidet med å gjøre XC70 til en «100 prosent politibil», som Volvo liker å kalle den.
For Volvo skal tilbake til både norsk og italiensk politi:
– Når den nye XC70-versjonen kommer om noen år, skal den være enda bedre, enda større, enda raskere, lover produktsjef Christer Fjellman i Volvo overfor Politiforum.
Men om den blir enda dyrere, er ikke sikkert.
Volvo tror den kommer til å klare priskonkurransen med Passat. Ikke minst på grunn av de nye motorene bilene får, som vil redusere avgiftene noe.
Også Passat vil innen den tid presentere en helt ny versjon. Fremtiden blir altså spennende for dem som liker politibil.
– Dagens XC70-versjon vil bli produsert i minst ett år parallelt med den nye. Det er derfor sikkert at denne versjonen vil bli tilbudt norsk politi, bekrefter Fjellman.
93 prosent
Fra før er Volvo store på politibilsiden i Storbritannia, Belgia, Nederland og Sveits. I Sverige hadde Volvo i fjor 93 prosent av patruljebilsegmentet.
– Kundene får spesialtilpassede versjoner. Ingen ting overlates til tilfeldighetene, sier Jimmy Ehrenholm ved Special Vehicles Service (SVS) ved Volvo-fabrikken i Gøteborg.
Han har ansvaret for å bygge politibilene og har satt strenge krav til sine medarbeidere om å levere.
– Når vi har fått bestillingen på en politibil, regner vi ut hvor mye tid som går med til å bygge den. Etter 45-50 timer skal politibilen være ferdig rigget til tøff tjeneste, enten det er en patruljebil, hundebil, sivilbil eller krimbil.
Tilpassede biler
Samtlige politiversjoner, enten det er ulike V70-versjoner eller XC70 D5, får politiunderstell, kraftigere bremser, stivere fjæring og andre typer støtdempere og krengningshemmere påmontert under produksjonen. Deretter kjøres bilene til SVS, hvor den strippes helt ned og får resten av politiutstyret.
– Vi legger vår yrkesstolthet i å gi politiet det beste produktet på markedet i dag, sier Ehrenholm, som håndplukker sine ansatte til å skru på politibiler.
Blant annet er alle momentnøkler som brukes til å skru politibiler, merket med kode som scannes og lagres. Det er derfor en smal sak å finne tilbake til riktig nøkkel og antall moment som ble benyttet ved å skru den aktuelle «politiskruen».
Da Volvo finjusterte krengningshemmerne, fjæringssystemet og tunet dempere på XC70-utgaven i løpet av fjoråret og presenterte den for Rikspolisstyrelsen på høsten, spratt XC70 til topps blant de testede. BMW, VW, Opel og Mercedes måtte se seg slått.
Testen som svenskene utførte av 2013-utgavene ble omtalt i Politiforums desemberutgave.
Stiv og lettkontrollert
2014-utgaven av XC70 ble testet seinere og oppnådde et poengsnitt på 9, likt med T6 AWD. Ved simulert utrykning oppnådde den altså 10 poeng som den eneste politibilen i Sverige.
– Når man kjører denne bilen og får en reaksjon i et fartshinder, skal ikke bilen gjøre noe du ikke vet vil skje, lover utviklingsingeniør Gunnar Johansson.
Han kjører så hardt over en forhøyning i veibanen at støtdemperne går i bunnen med et smell, men bilen gjør ingen krumspring når demperne er tilbake i posisjon. Bilen føles stivere, er stødig og lett å kontrollere.
– Bilen skal ikke gi føreren noen overraskelser ved ekstrem påvirkning. Vi har finjustert versjonen etter omfattende testing her på banen, i Norrland, på tyske Autobahn og på ulike underlag. Endringene som er merkbare nå, kan dreie seg om en halv millimeters endring i krengingshemmeren, sier ingeniøren mens han trakterer politibilen i høy hastighet.
– Jaaa du, vi kjører langt tøffere tester enn politiet gjør, sier han mens blårøyken står rundt bilen.
Her er det snart behov for dekkskifte…
Løste problemene
Da Volvo, som siden 1948 hadde levert biler til norsk politi, trakk seg i 2011, ville de ikke klare å tilfredsstille de norske kravene. De slet med vekt, de slet med akselerasjonskravet, de slet med prisen, de slet med å finne plass til to batterier og de slet med tanken på å lage én bil i året med plastbaksete og hull i gulvet.
I dag er mye av dette løst. Bortsett fra hull i gulv og plastsete.
– Bilen har maks tillatt totalvekt på 2650 kilo, sier business manager Ulf Rydne i Volvo.
Det gir en nyttelastevne på rundt 580 kg. Akselerasjon 0-100 er på snaut 11 sekunder med politiutstyr. V70 T4F bygges som politibil med ca. 700 kg nyttelastevne.
– Våre biler tåler lastekravene i politiet og oppfører seg ikke annerledes med en vekt på 2,5 tonn enn en standardversjon, lover Rydne.