2. Gjennom den krypterte meldingstjenesten Signal.
Last ned appen og send en melding til en av Politiforums journalister. Telefonnumrene våre finner du under.
Alle tips blir behandlet konfidensielt.
Annonse
Seks mann fra beredskapstroppen skal kunne løftes ut i landet ved hjelp av nye politihelikoptre. Det har ikke politiet mulighet til i dag uten bistand fra Forsvaret.Torkjell Trædal
Politiets kommende helikoptre, AW169 fra Leonardo, blir en kraftig oppgradering for politiet når de lander på norsk jord i 2019, eller kanskje allerede fra 2018.
Og de nye helikoptrene blir topp moderne. Når det gjelder politioperative verktøy, vil kameraene oppgraderes slik at de får større bedre brennvidde og oppløsning enn i dag. Man kan med andre ord zoome enda nærmere og få enda klarere bilder. Videre vil kartverket i helikoptrene oppdateres, helikoptrene vil få fullverdig politiradio og sending av bilder til bakken blir enda enklere, med større muligheter til sending via mobildata.
Helikoptrene vil ha avanserte GPS-funksjoner som gjør at helikopteret kan lande på autopilot. Ved landing vil kameraer overvåke området rundt helikopteret, slik at landing er trygt på steder der for eksempel mennesker eller biler er i nærheten.
Vil rigge to helikoptre på hver sin måte
Det aller største fortrinnet er imidlertid løftekapasiteten, forteller flygesjef Gunnar Arnekleiv i Helikoptertjenesten.
– Vi går fra å være en observasjonsplattform til å ha reell transportkapasitet. Lokalt politi vil fortsatt måtte gjøre førsteinnsatsen, men vi skal kunne ta av med mannskaper etter 15 minutter, sier Arnekleiv.
Politiet får altså tre helikoptere, men tar høyde for øvelser eller reparasjoner, slik at man regner med å alltid ha to helikoptre klare for operativt arbeid. Helikoptertjenesten ser for seg at de to helikoptrene rigges på hver sin måte:
Det ene skal ha en såkalt overvåkningsrolle. Dette betyr at det er plass til tre personer fra helikopter-crewet, samt to passasjerer med utstyr. Dette ligner den mer klassiske måten politihelikoptrene har vært benyttet på, men de nye helikoptrene får altså med seg flere folk og mer utstyr enn de gamle.
Det andre helikopteret har en transportrolle. Her kommer helikopterets løftekapasitet virkelig til sin nytte. Seks personer fra beredskapstroppen med utstyr, på totalt 750 kilo, skal kunne transporteres over store avstander ved behov.
Dersom det blir nødvendig kan helikoptrene rigges om fra en rolle til en annen på 30 minutter. Og er det tredje helikopteret også tilgjengelig og bemanningen tilstrekkelig, betyr det altså at politiet teoretisk sett, under optimale forutsetninger, kan ha løftekapasitet på opp til 18 mann fra beredskapstroppen på en halvtime.
Beskyttelse mot skudd
Løfteevnen til helikoptrene gjør også helikoptrene bedre egnet som ildstøtteplattform - som helikoptre man kan skyte fra under skarpe operasjoner. De kan nemlig frakte med seg beskyttelse mot skudd.
– Innfesting av våpen blir ganske likt, men nå vil helikoptrene få ballistisk beskyttelse ved slike oppdrag. Da kan man operere tryggere. Tidligere måtte vi gå ned i drivstoff hvis vi skulle ha med skarpskyttere med våpen, men nå kan man ha med både én og to skarpskyttere, samt ballistisk beskyttelse, og fly like langt, forteller Arnekleiv.
Men helikoptertjenesten påpeker at de tre nye helikoptrene ikke betyr at politiet er rustet for enhver ekstrem situasjon.
– I store og krevende operasjoner er dette fortsatt bare et supplement til bruk av Forsvarets helikoptre. Vi har jo fortsatt bare tre helikoptre og fem personer til å bemanne dem 24/7, sier Arnekleiv.
Lang rekkevidde
De nye helikoptrene har en beregnet rekkevidde på 250 nautiske mil. Det vil si nord for Trondheim om man flyr fra Gardermoen eller et kommende beredskapssenter på Taraldrud. Men ifølge Helikoptertjenesten er rekkevidden reelt sett enda lenger før det må fylles bensin. Når helikoptrene er rigget for overvåkning, har de en flytid på rundt tre og en halv time.
Helikoptrene kan også operere utenfor basen i opptil to uker. Det betyr at helikoptre kan brukes i mer langvarige operasjoner eller øvelser rundt i landet.
AW160 har en maksimal avgangsvekt på 4,8 tonn. Det har to motorer på 1100 hestekrefter, og har mulighet for å skru av én motor når det står på bakken. Maksimal hastighet er 149 knop – 276 kilometer i timen. Normal cruisehastighet er 135 knop, som tilsvarer 250 kilometer i timen.