2. Gjennom den krypterte meldingstjenesten Signal.
Last ned appen og send en melding til en av Politiforums journalister. Telefonnumrene våre finner du under.
Alle tips blir behandlet konfidensielt.
Annonse
Hvordan sikre godt ID-arbeid i de nye politidistriktene
I oppbyggingen av de nye politidistriktene, ligger det et stort potensiale for å styrke ID-faget og heve kvaliteten på ID-arbeidet som gjøres. Men for å kunne hente ut gevinsten, må den store førstelinjen få tilstrekkelig opplæring og bistand.
Det er viktig både for samfunnet og personen det gjelder at ID-avklaringer skjer så tidlig som mulig. Derfor er det avgjørende at førstelinjen har god kompetanse i både person- og dokumentkontroll.
Jeg kan si litt om hvordan første- og andrelinjen fungerer sammen. Kort forklart består gjerne førstelinjen av politipatruljen eller de i skranken som utfører den første ID-kontrollen, gjerne under tidspress og med lite teknisk utstyr. Blir de i tvil kan de kontakte kolleger som har godt utstyr for dokumentkontroll og kompetanse på ID-vurderinger. Disse kalles gjerne andrelinje.
ID-faget er nå på veg inn i politiutdanningen, men det vil ta lang tid før denne kompetansen når ut i distriktene. Hvordan kan opplæringen og oppfølgingen av førstelinjen organiseres på en effektiv og hensiktsmessig måte?
Nasjonalt ID-senter har frem til nå gitt opplæring både til første- og andrelinjepersonell i politiet. Etterspørselen etter opplæring er nå så stor, at vi er nødt til å prioritere hardere mellom forespørslene. For politiets del betyr det at vi må prioritere ned førstelinjeopplæringen, for å kunne styrke opplæringstilbudet for nye andrelinjeressurser. En sterk andrelinje er den mest effektive og realistiske tilnærmingen til en generell styrking av førstelinjen, både i politiet og hos andre store ID-aktører. Med en stor og mobil førstelinje, blir opplæring en kontinuerlig oppgave, som bare kan løses av politiet selv.
Slik jeg ser det, er det å få på plass en velfungerende andrelinje en forutsetning for godt ID-arbeid i politidistriktene fremover. Andrelinjen skal bidra til at kompetansen i førstelinjen er god og oppdatert, og må på sikt overta det helhetlige ansvaret for ID-opplæring i eget distrikt. De må være en reell faglig støtte for førstelinjen, og må kunne dekke behovene til alle funksjonene i distriktet. Det er hit førstelinjen skal henvende seg ved mistanke om ID-juks. De må kunne håndtere alle ID-relaterte problemstillinger – enten på egenhånd, i samarbeid med andre ID-ressurser i eget eller andre distrikt, eller i samarbeid med tredjelinjemiljøene ved Nasjonalt ID-senter og Kripos.
Jeg mener også at operasjonssentralen bør ha en svært viktig funksjon for å styrke ID-arbeidet i førstelinjen. Hvis operasjonssentralen har tilstrekkelig ID-kompetanse, kan de gi veiledning til patruljene slik at flere ID-relaterte saker kan løses på stedet. For å bidra til en slik kompetanseheving ved operasjonssentralene, har vi utviklet en opplæringsmodul i ID. Opplæringen er nå innlemmet i Politihøgskolens studieplan for funksjonsrettet ledelse for operasjonsledere. Vi håper at førstelinjen vil merke denne kompetansehevingen ved operasjonssentralene, etter hvert som opplæringen blir gjennomført i distriktene.
For å sikre effektivt ID-arbeid i distriktene, er det behov for solid ID-kompetanse hos flere sentrale funksjoner, som blant annet arresten, næringslivskontakter og etterretning. Vi bistår gjerne med å utvikle spesialtilpasset opplæring, men ansvaret for gjennomføring av opplæring må også her ligge hos andrelinjen. Vi skal gjøre andrelinjen i stand til å ta dette ansvaret.