Tøff på utsiden - tøffere på innsiden

Ingen kan påstå at den uniformerte BMW X5 ikke er råtøff når den ruller ut på norske veier. Mange vil nok likevel si at det tøffeste er den standariserte innredningen.

Publisert Sist oppdatert

Nå er den nesten klar. Det er kun finpussen som gjenstår. BMW X5 skal ut til norsk politi før sommeren.

BMW X5, som blir de første uniformerte politibilene av merket, skal tjenestegjøre som UEH-, hunde- og innsatslederbil. Med blålys, innredning og dekor på plass er det kun detaljer som står igjen før bilen kan rulles ut.

Den uniformerte BMW X5 kommer i tre kraftklasser på 218, 258 og 313 hestekrefter. Det utvikles en egen blålysbøyle til taket, i tillegg til de frekke blålysene i sidespeilene.

Politiforum tatt turen til Drammen for å se hvordan Politiets Fellestjenester (PFT) ligger an. Akkompagnert av lydene fra sag mot metall bygges den standardiserte innredningen av aluminium som skal passe som hånd i… politiets nye BMW.­­­­

Målet er standardisering

– Det har vært et ønske fra Politidirektoratet om at innredningen i politibilene skal standardiseres. Dette er for å unngå alle de lokale tilpasningene vi har sett tidligere, sier prosjektleder Tonje Jansen fra PFT.

Et viktig poeng med prosessen er at PFT bare skal forholde seg til én leverandør. Leverandøren - i dette tilfellet, BMW - skal stå ansvarlig for hele leveransen. Dette blir gjort for at PFT, og politiet som skal bruke bilen, skal slippe å forholde seg til et vidt spekter av leverandører.

I tillegg var det nødvendig å hente inn hjelp fra en som kjenner politiets taktiske og faktiske behov. Politibetjent Andreas Øvland fra Asker og Bærum er innbeordret for å jobbe med innredningsløsninger for PFT og koordinere arbeidet med utvikling.

– Bilene skal leveres med en innredning som skal være gjenkjennelig, derfor leveres de med noe standardutstyr som vil ha en fast plass. Vi håper det vil gjøre det lettere å unngå uheldige, lokale løsninger, som for eksempel skjold løst i baksetet, forklarer Øvland.

Lure, ikke lokale, løsninger

Bilene blir levert med bryteverktøy, rambukk og pitcher, samt sanitetssekk med standarisert innhold. I tillegg er det feste til plastskjold i bagasjeluka og egen fast plass til skuddsikkert skjold.

En ny detalj som nok kommer til å bli satt pris på - riggen bak passasjersetene. Der vil det bli mulig å oppbevare nattopptikk og hjelmer. Lett tilgjengelig fra førersetet.

BMW har også lagt noen føringer for utformingen slik at de lett skal kunne komme til i de ulike delene av bilen. For, som sagt tidligere, med denne bilen trenger distriktene kun å forholde seg til en produsent ved reparasjon og vedlikehold.

Inntrykket er at det er mange lure løsninger i den nye X5en. Til og med en skuff som fort kan fungere som et bord.

Tett samarbeid med brukerne

Foreløpig er det bestilt 22 BMW X5, som skal gå til tolv distrikter. Det er tre prototyper som nå er klare for veien, én til Agder, én til Østfold og én demobil som sendes rundt på turné i distriktene.

– Vi har hatt et tett samarbeid med brukere fra ulike distrikter og ulik tjenestebakgrunn på ukentlige byggemøter, sier Jansen.

– Sterk brukerinvolvering er nøkkelen til suksess. Vi forsøker en løsning som er funksjonell og som sikrer lett tilgang til primærutstyr, sier Øvland.

Én av dem som har vært med i brukergruppen er førstebetjent Bjørn Olav Eilevtjønn som synes det er viktig å få inn SUV-segmentet igjen:

– Det startet som et initiativ fra UEH å få på plass en slik bil, etter at SUV ikke var en del av forrige runde, forteller førstebetjenten fra Telemark politidistrikt.

– Det har vært behov for en bil med både bakkeklaring og motorkraft; et alternativ til maje som ressursbil, sier Eilevtjønn, som har stor tro på det nye tilskuddet til bilparken.

Trangt om plassen

Eilevtjønn sier det har vært utfordrende å utforme bilen:

– Det er mange hensyn som skal tas. Bilen er nok kanskje noe mindre enn det ideelle med kravene til utstyr vi skal ha med oss, sier Eilevtjønn som forteller at det er inngått kompromisser i prosessen.

Tonje Jansen bekrefter at kompromisser har vært gjennomgående, og at brukerinvolvering har vært eneste mulighet for å lykkes.

– Politi-Norge har ulike behov, og siden en standardisering kreves har vi måttet fokusere på det nødvendige, sier Jansen.

Eksempelvis er det kun plass til bagger på 70 liter med personlig utstyr, ikke 90.

Jansen tror de har greid å finne en middelvei som ivaretar behovene til både UEH, hundepatruljene og innsatslederne:

– Vi jobber med at disse bilene skal oppleves som en faktisk «ressursbil», og ikke bare bære navnet. Vi arbeider nå med å utstyre disse bilene med routere, for sikker datatrafikk og muligheten for å kunne utføre mer politiarbeid på stedet.

Parallelt med dette arbeides det også med en hundeinnredning som skal passe bilen.

– Det har vært en millimeterkamp for å få plass til mest mulig, og fortsatt ha plass til mennesker i bilen, forteller Øvland.

Og når man først er inne på menneskets plass i bilen - X5 leveres med komfortseter og justerbare fører- og passasjerseter.

Slik ser det ut halvveis i dekorjobben.
Nøkkelordet er standardisering. Her er den 35 kilo-tunge aluminiumsinnredningen med designerte plasser for utstyr. I bagasjeluken ser man hvor skjoldet skal henge.
Politibetjent Andreas Øvland og prosjektleder Tonje Jansen (PFT)
Innsynbaksete.jpg
Ny løsning for oppbevaring av hjelmer og NVG vil gjøre det lettere, og ryddigere, å få tak i det man trenger når man trenger det.
Skuffen kan også bli gjort om til et feltbord til for eksempel bruk av datamskin, slik det her er illustrert av Andreas Øvland.
For de beste løsningene har det vært viktig med erfaringsutveksling med dem som faktisk skal bruke bilene.
En standarisert sanitetssekk vil følge med bilen.
Rambukk og pitcher vil ha sin faste plass i alle bilene.
Powered by Labrador CMS