Rettssikkerhet:

POD ville gjøre IKT-stunt: «mulig vi kan hoste opp penger til noe sånt i år»

I årevis har behovet for å bytte ut BL og skaffe et logistikksystem for beslagshåndtering vært stort. Når PODs pilotprosjekt starter i 2025, er ikke beslag en del av testingen.

FORSØKTE Å FINNE LØSNING: Med begrenset budsjett forsøkte Politidirektoratet å skaffe en moderne logistikkløsning da Nasjonalt beslagslager ble bygget.
Publisert

Mangel på en moderne logistikkløsning for å holde orden på politiets beslag, har vært en årelang hodepine for både politifolk og Politidirektoratet.

I 2017 fikk politiet kritikk av Riksrevisjonen for at mange beslag ikke befant seg der de skulle, og at politidistriktene ikke kunne søke seg frem til beslag på tvers av landet.

Logistikkutfordringer utgjør ifølge Politidirektoratet en stor risiko for beslagshåndteringen i dag, og det er kun Oslo politidistrikt som har et digitalt sporingssystem over beslagene sine.

De øvrige politidistriktene knyter papirlapper fast med hyssing til hvert enkelt beslag, og flere beslagsrom fører oversikt med penn og papir, før informasjonen føres inn i det snart 30 år gamle datasystemet BL.

Intern e-post: «mulig vi kan gjøre et stunt»

Under prosjekteringen av Nasjonalt beslagslager ble behovet for et logistikksystem påpekt i både mandatet og prosjektforslaget.

«Å utvikle eller oppnå logistikkløsninger som støtter hele beslagsprosessen er en nødvendig suksessfaktor for måloppnåelse,» stod det i prosjektforslaget. 

SKRIVER FOR HÅND: Slik holder noen ansatte orden over beslag som oppbevares, i tillegg til å føre disse inn i BL. Dataprogrammet er bestemt nedlagt.

I mai 2018 var planleggingen av byggeprosjektet i gang. 

Seniorrådgiver Stein Erik Losnegård i Politidirektoratet satt i styringsgruppen til prosjektet, og sendte da en e-post til deltakere i prosjektet.

Han skriver:

Å utvikle eller oppnå logistikk-løsninger som støtter hele beslags-prosessen var en nødvendig suksessfaktor for måloppnåelse.

Fra prosjektforslaget til Nasjonalt beslagslager

«Har dere fått snudd dere ift. langtidslagring av beslag? Jeg lurte på om det kunne være mulig å fått gjort et stunt på elektronisk saksbehandlingssystem ift. beslag, evt. om det finnes noe i etaten som kunne brukes (hos dere eller Oslo etc.) Det er mulig at vi kan hoste opp penger til noe sånt i år, nemlig.»

Men i mandatet for prosjektet er det kun satt opp en 25 prosent IKT-ressurs. 

Losnegård får til svar at «dersom det skal utvides ytterligere på IKT-siden må vi se på behovet for å øke denne andelen».

Da prosjektforslaget kommer året etter, står det at IKT- og logistikkløsninger skal løses i et eget prosjekt.

Ville gjenbruke slik at det ikke ble for dyrt

– Hva slags «stunt» refereres det til i e-posten?

– Med stunt var nok «å undersøke» ment, svarer seksjonssjef John-Magnus Løkenflaen i Politidirektoratet til Politiforum.

Han svarer at «å hoste opp penger» var knyttet til å se på løsninger som ikke ble for dyrt:

– Her var nok ment for en løsning knyttet til logistikk - dersom det fantes i etaten allerede som kunne gjenbrukes og uten stor kostnad, sier Løkenflaen.

Losnegård er orientert om at Politiforum skriver denne saken. 

– Slik rutinen for langtidslagring står, er det BL som brukes for overføring til langtidslageret. Forsøkte Politidirektoratet å få på plass en annen elektronisk løsning enn det man endte opp med?

– Løsningen som PFT brukte på den tiden ble vurdert. Konklusjonen ble at det måtte inngås ny anskaffelse og at NAM-prosjektet ble den naturlige veien å gå, sier Løkenflaen. 

LES OGSÅ: «Et justismord på beslagsrommet»

Den største risikoen

Mangel på systemstøtte utgjør en stor risiko for å holde orden på beslagene. Tall fra Kripos viser at omtrent femti tusen beslag blir sendt til analyse hvert år.

Politidirektoratets plan for å rydde opp i dette er å få på plass en logistikkløsning, det såkalte NAM-prosjektet (Nasjonal materiell- og logistikkløsning).

Prosjektet vil i første omgang være en løsning for gjenstandshåndtering, men om dette skal tas i bruk også for beslag, er ikke bestemt, og beslag er ikke er en del av testingen som starter i 2025.

– Når vet man om beslag blir en del av denne løsningen?

– Beslagsområdet var med i konseptfasen i NAM-prosjektet med tanke på at anskaffelsen skulle ivareta beslagsområdets behov. Materiell ble valgt og finansiert i prosjektet. Beslagsområdet er ivaretatt gjennom representasjon i styringsgruppen i prosjektet. Når løsningen er satt i produksjon for materiell i 2025 vil vi ha et konkret grunnlag for å kunne gå videre med beslag, svarer Løkenflaen.

Kripos jobber for tiden med et utkast for instruks for hvordan beslagsrom skal utformes og driftes. har behov for moderne logistikkløsning og tydeligere standardisering knyttet til beslagsrom.

– POD har fått utarbeidet et utkast til instruks for beslagsrom. Denne er nå under behandling. Når instruksen skal implementeres, vil vi tilrettelegge for et innføringsløp som sikrer at håndtering av beslag skjer i tråd med de nye føringene, sier Løkenflaen.

LES OGSÅ: Politiets IT- enhet (PIT) gikk med 200 millioner kroner i underskudd i fjor.

Powered by Labrador CMS