Prisen for datakrisen: Over 4,6 millioner kroner
Men nå har Politidirektoratet friskmeldt BL.
Datasystemet BL, systemet der alle dokumenter og opplysninger i alle straffesaker lagres, var nede en rekke ganger fra oktober og fram til jul.
Politidirektoratet har på forespørsel fra Politiforum satt sammen en oversikt over hva det kostet å få datasystemet, som er helt kritisk for politiets arbeid, opp og gå igjen. Totalt endte prisen på 4.636.632 kroner, ifølge POD.
Det er Politiets IKT-tjenester som drifter BL. Av de 4,6 millioner kronene som BL-krisen kostet, var når 1,2 millioner kostnader som påløp som følge av ekstraarbeid internt i Politiets IKT-tjenester. PIT måtte som følge av BL-krisen utføre ekstra arbeid, omprioritere ressurser og sørge for beredskap.
Resten av pengene ble brukt på 1995 timer ekstern hjelp til 2,17 millioner kroner. For å drive BL i tiden med problemer, måtte eksterne også bistå med 700 timer arbeid og til prisen av 910.000 kroner. Til sist kostet «ekstern spisskompetanse» 375.000 kroner, opplyser Politidirektoratet.
Også fagpersoner fra NAV og Tollvesenet bistod med å diagnostisere og å få BL på beina igjen. Men Politidirektoratets søskenbarn har vært generøse, og latt være å fakturere POD for bistanden.
LES OGSÅ: BL var nede 65 ganger
BL er friskmeldt
I slutten av januar sa IKT-direktør i Politidirektoratet, Cato Rindal, at BL ville friskmeldes hvis det holdt seg stabilt fram til begynnelsen av februar. Det har det vært. Derfor er BL når offisielt friskmeldt av Politiets IKT-tjenester.
Overvåkingen av systemet viser at systemet er stabilt for brukerne, og at det ikke har oppstått nye feil, opplyser Politidirektoratets kommunikasjonsenhet.
– Nå vet vi at den siste feilrettingen har hatt den effekten vi ønsket. Derfor kan vi endelig friskmelde BL. Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan oppstå nye feilsituasjoner slik det kan med alle systemer, men feilene fra i høst er historie, skriver direktør Erik Hasle i PIT, via kommunikasjonsenheten.
BL-krisen rammet etterforskere og jurister hardt. De fikk ikke utført arbeidet sitt. Juristene fikk ikke ferdigstilt saker. For å bøte på problemene fikk enkelte superbrukere i distriktene tilgang til systemet, for å oppdatere den mest kritiske informasjonen.