Sliter med fangetransporten
Må kjøre i krabbefart uten blålys før politibilene er bygget om.
Etter at Politiforum tok opp saken angående sikkerheten bak i cellebilene har det nå blitt tatt grep for å gjøre noe med problematikken.
Aftenposten melder i dag om at arrestantene skal sikres en tryggere transport. Innen utgangen av desember må over 200 Mercedes Vito, som i dag er politiets mest brukte fangetransportmiddel, bygges om på grunn av EUs sikkerhetskrav.
Ellers truer Politiets hovedverneombud Bjørn Egeli med å nedlegge kjøreforbud:
- Vi mener det er farlig å kjøre disse bilene med usikrede passasjerer i over 50 km/t, og nekter våre tjenestemenn å sitte bak i cellerommet hvor det ikke finnes sikkerhetsbelter, sier Egeli til Aftenposten.no.
Advokat Terje Scavenius, som behandler skadesakene for PFs medlemmer, har overfor Politiforum tidligere påpekt at en usikret person bak i en cellebil er nærmest garantert en personskade ved en bråstopp.
- Hvis en bråstopper i 50 km/t, foreligger det tekniske beregninger som viser at de kreftene som påvirker personen i bilen er de sammen som hvis en hopper fra 10 meters høyde og faller sidelengs i asfalten. Jeg anbefaler ingen å prøve, og jeg ville personlig prøvd og unngått en slik tjeneste, sier advokat og ekspert på yrkesskader, Terje Scavenius.
Som Politiforum også har omtalt tidligere, vil det koste rundt 150.000 kroner å bygge om en Mercedes Vito. Ifølge Aftenposten er Egeli svært kritisk til at politiet de siste to årene har kjøpt 53 nye cellebiler for 58 millioner kroner selv om Politidirektoratet visste at den farlige innredning ville bli forbudt:
- Vi får finne en bedre løsning hvor de som transporteres sikres med stoler eller benker på tvers slik at de ikke blir slått helseløse ved en bråbrems, sier Egeli til Aftenposten.no.
Politimester i Østfold, Otto Stærk, uttaler følgende til Aftenposten i dag:
- Vi må bygge om to cellebiler, og inntil det er gjort kjøres disse i maks 50 km/t om det er folk bak i bilen. Det er nye biler i bestilling, så med litt improvisering får vi det til å gå rundt i det daglige, sier Stærk til Aftenposten.no.
Les hele saken i Aftenposten her.