PROBLEMER: Hele Politi-Norge hadde datatrøbbel tirsdag. Politiets beredskap var ikke berørt.

Politiet hadde IKT-trøbbel – situasjonen følges nøye

Tirsdag morgen var store deler av politiets IKT-systemer nede, og flere publikumstjenester fungerte ikke.

Beredskapsdirektør i Politidirektoratet (POD), Knut Smedsrud, bekreftet tirsdag morgen at politiet hadde IKT-problemer, og at problemet gjaldt for hele landet.

Nødnettet, politiets nødnummer 112 og politiets vanlige telefonnummer 02800 fungerte som normalt, ifølge en pressemelding fra POD. Men flere av publikumstjenestene var nede.

Politiet opplevde problemer med pålogging og treghet i sine systemer, men alt skal nå fungere som normalt. Politiets IKT-tjenester følger imidlertid situasjonen nøye.

– Vi har tett dialog med politidistrikter og særorgan, og det er så langt ikke rapportert om avvik, kritiske hendelser eller operative konsekvenser, sier beredskapsdirektør Smedsrud i en pressemelding tirsdag formiddag.

BL-problemer

Dette er ikke første gang politiet har IKT-problemer. I 2016 – fra oktober og frem til jul – var datasystemet BL, som er systemet der alle dokumenter og opplysninger i straffesaker lagres, nede en rekke ganger.

På forespørsel fra Politiforum satte Politidirektoratet sammen en oversikt over hva det kostet å få datasystemet opp på beina igjen. Prislapp: Over 4,6 millioner kroner.

Da Politiforum tirsdag morgen spurte om det var BL-systemet som var nede, var svaret fra POD at de foreløpig ikke kunne si noe mer om saken.

LES OGSÅ: BL var helt eller delvis utilgjengelig i 65 tidsperioder

Også i 2015 hadde politiet datatrøbbel. Da var det over 5000 politifolk som ikke fikk logget inn på politinettet og utført viktig arbeid. Det førte blant annet til at avhør måtte gjøres med penn og papir, og at etterforskere ikke kom inn i etterforskningsdokumenter eller politiets operative system.

Powered by Labrador CMS