Dette skal granskes ved politiets problembåter − og dette vil det koste

Vest politidistrikts Marell M12-rib skal få en grundig gjennomgang, for å komme til bunns i en rekke feil.

KORTVARIG LYKKE: Politiets millionbåter av typen M12-rib har vært preget av flere feil og motorhavari.
Publisert Sist oppdatert

I fjor sommer avslørte Politiforum at alle M12-ribbene som var tatt i bruk hadde behov for feilretting eller reparasjon.

Ett år etter at de ble levert, er det fremdeles problemer med to av de nye politibåtene. 

Etter flere forsøk på reparasjon fra den svenske båtprodusenten, har Politiets Fellestjenester (PFT) nå sett seg nødt til å hente inn et eksternt selskap for å rydde opp.

I et tilbud Politiforum har fått innsyn i kommer det frem at PFT ønsker hurtig behandling av saken, ettersom Vest politidistrikts båt er underlagt bruktforbud.

Siden november i fjor, har politibåten i Vest politidistrikt stått stille, skriver Kystens Næringsliv.

Seksjonsleder for transportmidler i PFT, Truls Nygaard Djupvik, har tidligere bekreftet at politibåten i Oslo også er tatt ut av tjeneste.

Bensindamp i kabinen

PFT skriver i avtalen med selskapet Synfaring AS, som skal gjennomgå båten, at den har hatt noen utfordringer med elektronikk og elektriske systemer, og at det er målt forhøyede verdier av benzen som følge av bensindamp i kabinen. 

I tillegg er det avdekket noen avvik med tanke på forskriftskrav.

PFT ønsker en grundig gjennomgang og inspeksjon av båten, og har avtalt at dette vil koste 45.000 kroner.

Til nå er det produsenten som har betalt for utbedringene av båtene. Nå må politiet selv stå for regningen for gjennomgangen.

− I utgangspunktet er det vi som betaler for dette. Nå tar vi denne kostnaden på oss, sier Djupvik, og legger til at det foreløpig ikke er klart hvor lang tid denne vurderingen vil ta.

Ønsker grundig gjennomgang

PFT ønsker en rapport som samler alle observasjoner og avvik med anbefalinger om hvordan løse problemene. Det skal spesifiseres alvorlighet for hvert punkt, spesielt dersom det er avvik som er knyttet til mannskapets sikkerhet.

Dette skal gjennomgås:

  • Helhetlig vurdering av båtens drivstoffsystem
  • Helhetlig vurdering av båtens elektriske system sett opp mot konstruksjonsstandarder og forskrifter
  • Gjennomgang av båtens øvrige tekniske konstruksjon sett opp mot forskriftskrav
  • Andre relevante observasjoner knyttet til båtens konstruksjon
  • Hvis mulig er det ønskelig at det anbefales hensiktsmessige tiltak ved alle observasjoner eller avvik
  • Det er den svenske båtprodusenten Marell som fikk tildelt kontrakt for å anskaffe politiet nye M12-ribber. Kontrakten omfatter kjøp av ni båter og har et totalt økonomisk omfang på 70 millioner. Så langt er det levert seks båter til distriktene. Det er ikke kjent når rapporten vil være ferdig.

Powered by Labrador CMS