Ti mil sør for Kirkenes, innover i Pasvikdalen, på det som har blitt omtalt som Norges dårligste vei, ligger den lille og idylliske Nyrud politistasjon. Hit blir to polititjenestemenn beordret hvert sommerhalvår, for å ivareta lov og orden i grenseområdene mot Russland.
Annonse
Når årets to utvalgte inntar politistasjonen i disse dager, får de et helt nytt verktøy til tjenesten: Politiets aller første UTV, ferdig uniformert med blålys på taket.
– Det er masse grusveier i området, hvor vi har brukt ATV fram til nå. Så fant vi ut at vi måtte gå et skritt videre, både med tanke på HMS og komfort, forteller politiinspektør Hans Møllebakken, materiell- og anskaffelsesansvarlig i Finnmark politidistrikt.
Toppfart på 105 km/t
UTV er forkortet fra «utility vehicle», og er både mer stabile og med større nyttelast enn «lillebror» ATV («all terrain vehicle»).
Finnmark-politiets UTV er av merket Can Am Maverick, har en 1000-kubikks motor og ABS-bremser, og en toppfart på 105 km/t. Kjøretøyet har flere fordeler sammenlignet med en standard ATV, som politiet i området tidligere har brukt.
– Den takler bedre å kjøre fort på dårlige veier. Det vil dermed øke tryggheten og få ned responstiden på oppdrag knyttet til Pasvik, sier Møllebakken.
– Den er bedre som utrykningskjøretøy?
– Det er et bedre kjøretøy, svarer han, og fortsetter:
– UTV-en kan ta to personer om bord, det har veltebøyle, dører og frontrute, tre punkts setebelter og et godt fjæringssystem. Til sammenligning sitter du åpent og mye mer utsatt i en ATV. Vi ivaretar HMS for de ansatte på en ny og god måte her, sier Møllebakken.
Registrert som traktor
Adkomstveien til Nyrud politistasjon langs en dårlig vedlikeholdt og humpete asfaltvei, er én ting. For polititjenestemennene er UTV-en vel så viktig under patruljetjeneste i området.
– Pasvik har utallige kilometer med skogsbilveier, og disse grusveiene blir ikke vedlikeholdt i særlig stor grad. Opp til Treriks, grensepunktet mellom Norge, Finland og Russland, er for eksempel 26 kilometer på grusvei og på Forsvarets patruljevei. Sistnevnte består av platter av tre.
Steinvarden på grensa er et yndet turistmål, og dermed også et sted politiet gjerne patruljerer.
UTV-en kostet politidistriktet litt i underkant av 200.000 kroner å kjøpe inn; vesentlig mer enn en standard ATV.
– Men den er registrert som traktor, noe som medfører momsfritak på drifta. Så selv om den koster mer å kjøpe inn, blir den billigere å drifte, sier Møllebakken.