Fortsatt trøbbel for politibåtene
Ett år etter at de ble levert, er det fremdeles problemer med to av de nye politibåtene. Nå har PFT hentet inn eksterne for å finne feilen.
I fjor fortalte Politiforum om problemer med politiets nye båter.
Alle de seks M12-ribbene båtprodusenten Marell leverte til politiet, hadde behov for feilretting eller reparasjon. Ett år senere er det fortsatt problemer med båtene i Oslo og Vest politidistrikter.
Siden november i fjor, har politibåten i Vest politidistrikt stått stille, skriver Kystens Næringsliv.
–Det er noen vedvarende problemer med politibåten i Bergen som den svenske leverandøren har utfordringer med å få løst, sier avdelingsdirektør i Politiets fellestjenester (PFT), Espen Strai, til Kystens Næringsliv.
Bensindamp i førerhuset, har vært det største problemet.
Til Politiforum forteller Truls Nygaard Djupvik, PFTs seksjonsleder for transportmidler, at det også er utfordringer med politibåten i Oslo. Denne er også tatt ut av tjeneste på sjøen.
- Denne båten har noe av samme hovedutfordring som politibåten i Vest politidistrikt. Også her er det gjort tiltak for å utbedre feilen, resultatet skal nå kontrolleres og nye målinger skal utføres, sier Djupvik.
- Kan ta tid
Det er den svenske båtprodusenten Marell som er tildelt kontrakt for å anskaffe politiet nye M12-ribber. Kontrakten omfatter kjøp av ni båter og har et totalt økonomisk omfang på 70 millioner. Så langt er det levert seks båter til distriktene.
- Hva tenker dere om at det fortsatt er problemer med båtene?
- Politiet ønsker selvfølgelig å ha de båtene vi har kjøpt inn i tjeneste på sjøen. Vårt fokus er nå på å jobber med leverandøren for å sikre at politiet skal kunne ta båtene i bruk snares mulig, men er forberedt på at det kan ta tid, sier Djupvik.
Hentet inn ny kompetanse for å finne feilen
I fjor skrev PFT i en rapport at «Vår erfaring i kontraktsperioden så langt er at det har vært sen behandling av avvik. Dette skyldes iflg Marell kapasitetsutfordringer ved at de ikke var godt nok rigget for den store kontrakten og at de har hatt "voksesmerter" internt i bedriften.»
- Leverandøren har håndtert garantimeldinger løpende, og PFT har inntrykk av at det ikke er kapasiteten som er utfordringen nå. De feilene som vedvarer er teknisk kompliserte å finne ut av, og noen av de løsningene som leverandøren har prøvd ut har ikke gitt ønsket resultatet. PFT har derfor valgt å hente inn et eksternt kontrollorgan for å gå gjennom systemene og for å få en uhildet vurdering. De skal i samråd med brukere, PFT og leverandøren gjøre en vurdering av båtene og løsningene som er testet. Hensikten er å avdekke feil eller mangler som ikke tidligere er avdekket og som kan være årsaken til problemene som vedvarer, sier Djupvik.
- Vet dere når feilene vil være fikset?
- Vi kan dessverre ikke si noe om dette i dag.
Det eksterne kontrollorganet PFT har hentet inn, er Synfaring AS, som holder til i Bergen.
Regningen for denne vurderingen er det PFT selv som tar.
- I utgangspunktet er det vi som betaler for dette. Nå tar vi denne kostnaden på oss, sier han, og legger til at det foreløpig ikke er klart hvor lang tid denne vurderingen vil ta.
LES OGSÅ: Skjær i sjøen for politiets nye millionbåter