Kronikk
2021–2025: Fire år med redusert politikraft?
Det er urimelig at kompensasjon for økte pensjonsutgifter og prisvekst selges inn som satsing på politiet, skriver Ørjan Hjortland i Politiets Fellesforbund.
Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatterens holdning.
De siste månedene har en rekke representanter fra regjeringen vært ute i mediene og sagt at de skal knekke ryggen på gjengene, knuse gjengene og ta balletak på kriminelle.
Men hva er ambisjonen til regjeringen? Den er å holde politibemanningen på nivå med 31.12.2023.
Ved utgangen av 2023 var det 375 færre politiårsverk i politidistriktene sammenliknet med 31.12.2022. Med andre ord er regjeringens ambisjon å holde fast ved nedbemanningen av norsk politi.
Ingen gjenger knuses av et svakere politi. Den kriminalitetstrusselen kriminelle nettverk representerer er svært alvorlig.
I Europa har trusselen fra organiserte kriminelle aldri vært høyere, ifølge Politiets trusselvurdering. Dette er nettverk som Europol vurderer blant de største truslene mot indre sikkerhet i vår verdensdel.
Nedbemanningen av norsk politi førte i 2023 til en mangel på flere hundre tusen timer til å etterforske kriminalitet.
Ifølge en nylig rapport fra Politidirektoratet og Riksadvokaten mangler det over 200 politiårsverk for å etterforske den eksisterende kriminaliteten.
Færre ansatte fører til mindre oppklaring og flere henleggelser. I 2023 var det det høyeste antall henleggelser på ti år. Kort sagt går flere kriminelle fri. Det er folks trygghet dette går ut over.
Usikre jobbmuligheter
I juni ble 400 politistudenter uteksaminert fra Politihøgskolen. Mange av dem er nå i sommerjobb, men om de har jobb i politiet til høsten er usikkert.
Om 11 måneder kommer 500 flere nyutdannede politifolk som følge av at regjeringen i 2022 økte opptaket med 100 studenter. Fra før vet vi at over 400 ferdigutdannede politifolk fra de siste årskullene ikke har jobb i politiet. Samtidig er over 500 midlertidig ansatt i politiet.
Regjeringen skal ha honnør for å ha tilført politiet ekstra midler. Det har vært høyst nødvendig for å unngå ytterligere nedbemanning. Men det er urimelig at kompensasjon for økte pensjonsutgifter og prisvekst selges inn som satsing på politiet.
Politiets utgifter til IKT har økt eksplosivt de siste årene. I revidert budsjett kom det midler for å sikre stabil drift, men ingenting for å modernisere politiets IT-systemer.
Politiets utgifter til IKT har økt eksplosivt de siste årene.
Det som er slående er mangel på å sette politiet i stand til å styrke forebygging og bekjempelse av kriminalitet.
Etter tre år kan ikke regjeringen si hvor mange politiansatte vi skal ha her i landet.
De har fjernet målet om 2 politifolk per 1000 innbyggere i Norge. Dette har ført til at Norge er blant landene i Europa med laverst politikraft.
Kontrasten til Sverige er enorm.
I Sverige vokser nå politistyrken med omtrent 1000 flere politifolk i året. Der har regjeringen satt mål om en politidekning som tilsvarer EU-nivå. Det vil si over 3 politifolk per 1000 innbyggere.
Arbeiderpartiets søsterparti, Socialdemokraterna, har tallfestet en ambisjon om 50 000 politiansatte innen 2032, hvorav 34 000 politifolk. Det vil si tre ganger flere politifolk enn i Norge.
Svenske kriminelle nettverk
Korrigert for folketall betyr det at Sverige innen få år har en politistyrke med 50 prosent større kapasitet enn Norge. Da kan vi bare spekulere i hvor svenske kriminelle nettverk vil flytte aktiviteten sin.
Socialdemokraterna vurderer nå om de skal gå inn for døgnbemannet politi i alle kommuner i Sverige. I Norge har vi nå hele politidistrikt som ikke har døgnbemannet politi. Det handler i bunn og grunn om tilstedeværelse, beredskap, forebygging og responstid. Dette får man ved å ha folk på jobb. Ikke ved å ha flere kontorer.
Regjeringen Støre legger i høst frem sitt siste statsbudsjett før valget i 2025. Det er deres siste mulighet for å vise om de klarer å følge opp gode intensjoner og utallige medieutspill med en reell styrking av politiet. Det handler om vår alles sikkerhet og trygghet.