Politiet på glattisen
Med en friksjon på 0,2 og en hastighet på 80 km/t i svingene, er det greit å få ekspertråd av rallykjører Tommy Rustad. Politiforum ble med politiet på glattkjøringskurs.
Speedometeret ligger rett under 80 og foreløpig går BMW'en rett frem, men så kommer en sving. Bakenden på firehjulstrekkeren får sleng. Plutselig har bilen en 90 graders vinkel på den speilglatte kjørebanen. Lars Aune, politioverbetjent og fagleder for Beredskapstroppen, foretrekker ikke en mine. Han dreier kontrollert på rattet og får bilen på rett kjøl igjen.
- Bra, men neste gang burde du slippe rattet og ta nytt grep. Slik du gjorde det nå, krysset du armene. Holder du rattet løst, og tar nytt grep, vil du ha bedre kontroll, veileder rallykjører Tommy Rustad fra sidesetet.
Ny teknologi
De to befinner seg i tett snødrev rundt 840 meter over havet på isdekte Tisleifjorden på Golsfjellet. Her får Aune, og ni andre kjøreinstruktører fra alle deler av Spesialseksjonen ved Oslo politidistrikt, veiledning av rallykjøreren som de har leid inn til seksjonens årlige glattkjøringskurs. De må følge godt med på hva bil- og kjøreeksperten sier. Om en uke skal de videreformidle det de har lært til resten av Spesialseksjonen, som også skal på kurs her oppe.
- Målsetningen med å leie inn i Tommy er ikke å bli bedre racerbilsjåfører, men å bli bedre politifolk. Vi ønsker å utvikle oss som instruktører og sjåfører, og bli bedre kjent med kjøretøyet vi håndterer. Bilene vi bruker får stadig mer teknologi og jeg er veldig ydmyk i forhold til min kompetanse om denne, sier Aune idet abs-bremsesystemet slår inn og praktisk talt overtar styringen gjennom kjeglene som er satt opp banen.
Etter B begynner jobben
Og Rustad vedgår at også han er ydmyk, men da i forhold til Spesialseksjonens jobb.
- Den største forskjellen mellom jobben min og den jobben politiet gjør, er at oppdraget mitt er ferdig når jeg har kommet meg fra A til B, mens deres viktigste jobb begynner når de har kommet til B, sier Rustad.
- Nettopp, skyter Aune inn. Derfor er det viktig at vi både kommer trygt fram og at kjøringen blir mest mulig automatisert slik at vi kan bruke hjernekapasiteten på oppdraget.
Han peker på at treningsformen som skal få dem dit er tredelt.
- Vi må terpe på det som er riktig gang på gang. Vi må trene på noe som er i ferd med å gå galt, og vi må trene på det som går galt, sier Aune.
Derfor er Tisleifjorden et utmerket sted å trene. Her kan bilene kjøre av banen og ut i den meterdype løssnøen uten en eneste bulk.
Norges råeste politibil
Og det er en annen gjeng med politifolk, 50 meter bortenfor Spesialseksjonens kjørebane, glade for.
Trafikk-korpset, som også trener på glattkjøring på Tisleifjorden disse iskalde januardagene, tester nemlig sin nye stolthet på isen. En stolthet som koster rundt 800 000 kroner.
- Det er helt fantastisk! Bilen kjører jo av seg selv!
Politiførstebetjent, Jan Arne Pedersen, er entusiastisk som en unge der han sitter bak rattet til Trafikk-korpsets splitter nye VW Passat. Han kjører sikksakk gjennom kjeglene, før han tar en U-sving og tester bilens akselerasjon på vei tilbake. For Politiforums journalist, som sitter i sidesetet, kjennes det ut som å være på et fly som letter fra rullebanen.
Den spreke sportsbilen har 250 hestekrefter, seks sylindere, og et nymoderne videokamera. I følge bilforhandler Møller, er Passaten for øyeblikket den råeste uniformerte politibilen på norske veier. Bilen vil fremover bli ett av Trafikk-korpsets fremste virkemiddel mot trafikksynderne. Det er derfor viktig at de som skal kjøre den gjør seg kjent med kreftene den besitter, men ikke minst:
- Her lærer de hvordan de skal håndtere bilen dersom de skulle være så uheldige å overskride sine egne grenser, i tillegg til at de blir kjent med hvor disse grensene er. Det viktigste er at politiet kommer frem helskinnet og at de får gjort jobben, sier Hans Olaf Lier, politioverbetjent og avsnittssjef for Trafikk-korpset.