2. Gjennom den krypterte meldingstjenesten Signal.
Last ned appen og send en melding til en av Politiforums journalister. Telefonnumrene våre finner du under.
Alle tips blir behandlet konfidensielt.
Annonse
Steve Gudbrandsen, politioverbetjent og pilot i Politiets helikoptertjeneste, var blant dem som var på jobb natten leirskredet gikk i Gjerdrum. Han roser samarbeidet mellom Sea King og de to politihelikoptrene.Foto: Beredskapstroppen
Raset i Gjerdrum:
- Når vi nærmer oss skredet ser vi lys fra biler i gropa, og noen som bruker mobilen til å lyse opp mot oss
Steve Gudbrandsen og makkeren i Politiets helikoptertjeneste visste ikke hva som ventet dem da de satte kursen mot Gjerdrum rasnatten. Før morgenen kom hadde de bidratt til å redde 15 personer.
Natt til 30. desember går alarmen. Klokken 03.59 kommer den første nødmeldingen til politiet om at det har gått et leirskred på Ask i Gjerdrum. Kort tid etter setter alle nødetater kursen mot skredområdet.
Annonse
Det gjør også politioverbetjent Steve Gudbrandsen og makkeren hans fra politiets helikoptertjeneste. Like før dem har også et annet av politiets helikoptre tatt av fra Beredskapssenteret på Taraldrud; en overvåkningsmaskin (ISR-maskin) med varmesøkende kamera. Gudbrandsen og makkeren flyr et transporthelikopter.
Idet de tar tar av denne mørke desembernatten vet de ikke hva som venter dem, eller hvor stort raset faktisk er.
Men været er dårlig, det er mørkt og det snør.
Lys fra gropa
- Det som er problemet med tett snøvær er at sikten din blir dårlig. Så vi må få ned farten og fly nærmere bakken, slik at vi har et referansepunkt på bakken vi kan fly etter. To luftambulanser har allerede snudd på grunn av været, forteller Gudbrandsen.
Heldigvis er dette et område hvor politiets helikoptertjeneste har flydd et hundretalls ganger. De vet at de kan gå litt på akkord med kravet til sikt, for de vet hvor mastene er, og hvor de kan fly lavt.
- Vi vurderer det også ut fra hvor alvorlig oppdraget er, og hvor viktig det er at vi kommer frem. Vi skjønte ganske fort at raset kunne være alvorlig, selv om vi ikke visste hvor stort det var, sier Gudbrandsen.
- Når vi nærmer oss møter vi Sea Kingen. Den legger seg på oss, og vi velger å fly over Vardåsen. Rett på nordsida av Vardåsen møter vi leirrenningen fra skredet. Skredet har tatt strømmen, så det er helt mørkt. Vi ser ikke dimensjonen av skredet, og det snør, så vi ser ikke så langt fram. Men vi følger avrenningen mot skredgropa. Når vi nærmer oss skredet begynner vi å se lys fra biler nede i gropa, og noen som bruker mobilen til å lyse opp mot oss, forteller han.
De har skrudd av lyset på helikopteret, for å se bedre i snøværet. Men både Gudbrandsen og makkeren flyr med nattbriller, som gjør at lys blir forsterket rundt 20.000 ganger. De ser dermed lysene fra mobilskjermene godt.
Fanget på en kolle
Først flyr de i sirkel over hele skredgropa, for å få et overblikk over hvor stort skredområdet er. Samtidig ser de fire mennesker nede blant rasmassene.
- Vi kaller opp det andre politihelikopteret og Sea Kingen, og sier at vi har funnet fire personer. Men det andre politihelikopteret har fått is på det varmesøkende kameraet, så den må lande for å skrape av isen, og blir litt forsinket på grunn av det, sier han.
Sea King-helikopteret kommer inn i skredområdet noen minutter senere. Politihelikopteret sender dem mot de to første personene de ser, og Sea Kingen starter med redningsaksjonen med en gang. Nede i gropa finner de også tre personer til.
- Det er vitner som forteller at det første helikopteret kom uten søkelys. Det var oss, men vi fløy helt bevisst uten lys, på grunn av snøen, siden vi så bedre uten, forklarer Gudbrandsen.
I sørenden av raset sitter to personer fanget på en liten kolle. Det er avrenninger fra skredet på alle kanter. De kommer seg ingen steder. De lyser mot helikopteret med lommelykt.
- Etter at det andre politihelikopteret kommer, bestemmer vi oss for at vi skal lande på kollen og plukke dem opp. Den er stor nok til at vi kan gjøre det, men vi vet ikke hvor stort skredet er, og hvor stabil grunnen er. Så vi setter hjulene så vidt ned i bakken, mens jeg egentlig fortsetter å fly, slik at helikopteret ikke går med i raset hvis det raser på nytt. De to personene kommer gående mot helikopteret og vi får dem inn, forteller Gudbrandsen.
På dette tidspunktet har det gått rundt en og en halv time siden skredet gikk.
- Man kan jo tenke seg at man våkner av et brak, og når man kommer ut er det kaos og helt mørkt. At folk er litt i sjokk, det må man påregne at de er, sier han.
Selve skredgropa viser seg å være 300 ganger 700 meter, og for det varmesøkende kameraet på det andre politihelikopteret er dette i utgangspunktet et lite område å søke i.
- Men det er utfordrende. Det ligger vrakrester og hus overalt. Vi får beskjed om å finne ut hvor mange hus som er tatt i raset, og vi melder inn at det kan være opptil 50 hus. Det er ikke så lett å se, for et tak kan være delt i fire deler, og det var også flere garasjeanlegg som gikk med, forteller Gudbrandsen.
Godt samarbeid
I ettertid er det blitt klart at det var 39 boenheter som ble tatt i raset.
Politihelikopteret med det varmesøkende kameraet ser åtte nye personer, og leder Sea King-helikopteret inn for å heise dem opp.
- Mange blir funnet da, med kameraet til overvåkningshelikopteret. Det hadde vært vanskelig å finne mennesker bare ved bruk av lys. Det hadde vært nesten umulig, sier han.
Gudbrandsen viser til at i videoen som ble frigitt til media, tar det 11-12 minutter fra overvåkningshelikopteret til politiet sier hvor Sea King skal fly, til Sea King-helikopteret klarer å se personene skal hentes ut av raset.
- Vi hadde veldig god kommunikasjon med de andre helikoptrene. Det gode samarbeidet mellom deres helikoptre og våre, var helt avgjørende, sier Gudbrandsen.
Totalt ble 15 personer hentet opp fra skredområdet i live. Gudbrandsen forklarer at alle disse personene ble fraktet ut av raset mellom klokken 05.15 og 06.45.
I skrivende stund er syv personer funnet omkommet. Ytterligere tre personer er antatt omkommet, og fortsatt savnet.
Politiets helikoptertjeneste bisto i redningsarbeidet hele 30. og 31. januar. Fra akuttfasen og utover bistod de med overvåkning av skredkanten og søk.
- Det var avgjørende av overvåkningshelikopteret kom inn og kunne finne overlevende på kortest mulig tid. Folk satt jo i undertøyet, og det var snø og sludd. Da tar det ikke lang tid før man blir nedkjølt. Det er ingen tvil om at det var avgjørende at vi tre helikoptrene hadde dette gode samarbeidet. Det var ingen som kunne gå inn i selve skredet før dag to og tre, sier han.
Gudbrandsen presiserer at det er veldig mange som har gjort en kjempeinnsats i alle deler av redningsarbeidet. Både med evakuering av mennesker, berging av folk i nærheten og etterforskning på hvor savnede kunne være.
- Folk har gjort en formidabel jobb, sier han.
Han er også tydelig på at de ikke er helter i denne saken.
- Dette er ikke en heltehistorie. Vi er profesjonelle folk som gjør jobben vår. Det er jobben vår å redde menneskeliv. Vi har også stor respekt for menneskene som mistet livet i skredet, sier Gudbrandsen.