Frølich om nei til «Innsatsleder»-merking: – Byråkratisk viss-vass
Høyre-politikeren reagerer på PFTs nei til å merke andre nye biler enn Mercedes-Benz Vito som innsatslederbil.
I går kunne Politiforum fortelle det kun er nye Mercedes-Benz Vito som får ha påskriften «Innsatsleder». Dersom et politidistrikt for eksempel kjøper en Volvo V90CC som de ønsker å bruke som innsatslederbil, får de ikke lov av Politiets Fellestjenester (PFT) til å merke bilen som «Innsatsleder».
Dette gjelder for nye patruljebiler, og ikke for gamle biler som allerede er merket «Innsatsleder».
– Det synes jeg er tullete. Hvis innholdet i bilen er innsatsleder, må bilen merkes med dette. Det er viktig at det er synlig at dette er en innsatslederbil, når man oppretter et innsatsleder-Ko ved en hendelse, sa innsatsleder Morten W. Renland i Troms politidistrikt til Politiforum.
Nå får han støtte fra Høyre-politiker Peter Frølich i Stortingets justiskomité, som etter å ha lest Politiforums sak ber PFT snu.
– Dette fremstår som byråkratisk viss-vass. Her må vi lytte til innsatslederne, og legge til rette for at deres behov blir imøtegått så langt det lar seg gjøre. Å merke en bil med «innsatsleder» bør være overkommelig, sier Frølich, som også er Høyres justispolitiske talsperson.
Seksjonsleder for kjøretøy hos PFT, Nils Erik Skulstad, pekte overfor Politiforum på at Mercedez-Benz Vito er spesielt utviklet for innsatsledere.
– Utformingen av denne spesialbilen er utviklet sammen med brukerne. Det er derfor kun denne som skal bestilles i PFT Nettbutikk med merking som innsatslederbil, understreket Skulstad.
Høyres Frølich mener dette er noe det må være mulig å rette opp i.
– Jeg er sikker på at PFT sammen med innsatslederne vil kunne finne en løsning på denne utfordringen. Det blir helt unødvendig å henge seg for mye opp i disse formalitetene. Innsatslederne må raskt frem og være synlige på hendelsesåstedet. Det er det som er viktig her, sier han.