Kartlegger konsekvenser av Volvos diesel-stopp
I september i år har kunngjorde Volvo at de om ikke lenge slutter å produsere biler med dieselmotor. Men politiet har ikke nok ladere til å kunne drifte en helelektrisk bilpark.
Politiets fellestjenester (PFT) har kontrakt med Volvo Car Norway AS for levering av liten patruljebil og hundebil til 2027.
Men Volvo har tidligere kunngjort at de vil produsere sin siste dieselbil i mars 2024. Spørsmålet er da om politiet nå må forberede seg på å kjøre elektriske biler.
Truls Nygaard Djupvik, seksjonsleder transportmidler i PFT, skriver i en e-post at PFT er i pågående dialog med Volvo for å kartlegge konsekvensene av dette, men at detaljene rundt dette er ikke avklart enda.
Vi er ikke i tvil om at Volvo vil kunne oppfylle sine forpliktelser i kontrakten.
- Vi er ikke i tvil om at Volvo vil kunne oppfylle sine forpliktelser i kontrakten, men har altså ikke konkludert arbeidet.
- Er politiets politistasjoner rigget med nok ladere til å ta i mot en elektrisk bilpark?
- Politiets eiendommer har per i dag ikke nok ladere til å drifte en helelektrisk bilpark. Politidistriktene og PFT bygger ut ladeinfrastrukturen i takt med innføringen av ladbare kjøretøy, og lademulighetene er per i dag dekket tilstrekkelig.
Kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Car Norway, sier at Volvo ikke ønsker å kommentere saken, men henviser til PFT.
Til VG har Henrik Juel Teige hos Volvo tidligere uttalt følgende:
- Siste tilgjengelige dieselbil i Norge var Volvo V90CC. Vi stoppet salget av den til privatkunder 1. juni i år. Vi har en avtale med politiet om å levere Volvo V90CC som patruljebil og til hundepatruljer. Avtalen ble inngått i 2020 og har en total tidsramme på 7 år, med fornyelser underveis, sa han til avisen.