Nødnumrene var nede i nærmere tre timer – fortsatt noen problemer

Telenor har tekniske problemer, og det var problemer med å ringe nødnumrene i hele landet fra 10-tiden til nærmere klokka 13 onsdag.

Publisert Sist oppdatert

Særlig kritisk var problemene med nødnumrene 110, 112 og 113, men også politiets fellesnummer 02800 og legevaktens nummer 116117 hadde problemer.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor bekrefter overfor NTB at nødnumrene skal være oppe og går igjen. Samtidig melder 110-sentralen i Oslo på X at de fortsatt har noe forsinkelse på nødnummeret kort tid før klokka 14.

Også 110-sentralen Møre og Romsdal melder om fortsatt problemer.

– Vi opplever fremdeles ustabilitet for samtaler inn og ut til 110-sentral, skrev de på X like før klokka 14.

Fortsatt problemer

Flere politidistrikt melder at 02800 fortsatt har problemer, og Amundsen kan heller ikke si noe om hvorvidt dette nummeret fungerer igjen.

Problemet skyldes et strømbrudd på en Telenor-sentral, opplyste Amundsen til VG.

Lenge rammet også problemet andre tjenester enn nødnumrene. I en pressemelding sier selskapet at problemene nå er i bedring, og at SMS og mobildata nå ser ut til å fungere igjen.

Fører til togtrøbbel

Helsedirektoratet opplyser at feilen ligger hos Telenor, men at feilen også påvirker kunder hos Telia og Ice.

Nødetatene i Norge bruker Telenor sitt mobilnettverk for kommunikasjon. Dermed går det utover nødnummer når Telenor har problemer.

Problemene førte onsdag også til forsinkelser i togtrafikken over hele landet.

Fikk beskjed om å holde linjen

Folk ble bedt om å holde linjen for å komme gjennom til nødnumrene. Det kunne ta opptil et minutt fra man ringte før man fikk ringetone. Anbefalingen om å holde linjen gjelder fortsatt for 02800.

– For 110-sentralen sin del erfarer vi at nødnummer 110 fungerer, men det tar veldig lang tid å få koblet opp samtaler, inntil ett minutt fra man ringer til man får ringetone. Vi oppfordrer derfor folk som er i nød og må ringe 110, om å ikke legge på om det ikke ringer med en gang, meldte 110-sentralen Møre og Romsdal på X.

– Når noen ringer 113 nå, er det stille i den andre enden. Da tror mange at det ikke er kontakt, men ikke legg på! Oppkobling kan ta alt fra to til 40 sekunder. Ikke legg på, hold linjen, oppfordrer kommunikasjonsrådgiver Thomas Berg i Helsedirektoratet.

Alle politidistrikt la ut alternative numre i sosiale medier som folk kunne ringe for å få kontakt med politiet.

Nkom tordner

– Dette er fjerde gang siden august at det er lignende hendelser, og det ser vi på som et stort problem. Det er uakseptabelt at det skjer igjen. Nødnummer skal være der for folk i nød, åpenbart, når folk trenger det, og de skal man kunne stole på, sier direktør John-Eivind Velure i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) til NTB.

I en pressemelding sier han at saken kommer til å omfattes av et tilsyn som allerede er satt i gang – ettersom Telenor har hatt problemer med nødnummeret hver måned siden august.

– Det er alvorlig at nødnumrene ikke er tilgjengelig. Det er for tidlig å si hva årsaken er, sier justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) til VG.

Powered by Labrador CMS