Leder
Båtanskaffelsen må granskes
Tilliten til leveransene fra PFT har fått seg et skudd for baugen av den tilsynelatende endeløse rekken av problemer de nye båtene har støtt på.
Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatterens holdning.
«Vi forventer at dette blir et solid tilskudd til politiet i årene som kommer», var konklusjonen fra avdelingsdirektør Marianne Haahjem, da Politiets Fellestjenester (PFT) for drøyt to år siden signerte en 70-millionerskontrakt med båtprodusenten Marell.
På ett år skulle det svenske firmaet levere fem båter til politiet, i det de selv betegnet som et «prestisjefylt prosjekt». Siden har det meste gått galt.
LES OGSÅ: Tar alle politiets M12-ribber ut av tjeneste etter granskning
Problemer med alt fra lekkasjer til motor og redningsflåte har stått i kø siden den første politibåten ble levert Oslo-politiets sjøtjeneste som «en tidlig julegave» i desember for snart to år siden. Mon tro om sjøtjenesten fortsatt leter etter byttelappen.
De nye båtene skulle legge grunnlaget for en enhetlig sjøtjeneste i norsk politi. I skrivende stund er det eneste enhetlige ved båtene at ingen av dem er i tjeneste. En ekstern granskning av båtene avdekket flere avvik enn de som allerede er kjent, og ga ikke PFT noe annet valg enn å ta båtene ut av drift.
Det var den eneste riktige beslutningen, all den tid politimannskapene selv også har uttrykt skepsis til å bruke båtene. For PFT er det likevel et pinlig, foreløpig punktum for prestisjeanskaffelsen.
De nye båtene skulle være en etterlengtet oppgradering av sjøtjenesten i politidistriktene. Intensjonen var god. I landet med verdens lengste kystlinje er det åpenbart at politiet må ha en god – og ikke minst pålitelig – beredskap også på sjøen.
Da er politiet også nødt til å stole på at utstyret de får levert fra PFT holder mål. Det handler om forutsigbar tjenesteplanlegging – at politiet vet at båten fungerer som den skal når de trenger den – men også om HMS. Feil på det elektriske anlegget, giftig bensindamp i førerhuset eller motorhavari i åpen sjø er ikke oppskriften på et forsvarlig arbeidsmiljø.
Tilliten til leveransene fra PFT har fått seg et skudd for baugen av den tilsynelatende endeløse rekken av problemer de nye båtene har støtt på. Sjelden har en anskaffelse grunnstøtt så til de grader.
At Politiets Fellesforbund lokalt i Vest politidistrikt er reelt bekymret for at politiet kan måtte låne private båter for å få fraktet mannskaper ut til de mange grisgrendte øyene i distriktet, er betegnende for alvorlighetsgraden. Det er ikke en situasjon politidistriktet burde kunne befinne seg i med en nyinnkjøpt politibåt til sju millioner kroner – en betydelig investering for en bunnskrapt politikonto.
Hvor skar det seg? Båtanskaffelsen foregikk over flere år, og ifølge PFT i tett samarbeid med sjøtjenesten selv. Alt lå til rette for at politiets nye båter skulle innfri kravene både til funksjon og pålitelighet. Likevel gikk det galt.
Kanskje ligger løsningen i å ikke bare granske båtene, men også anskaffelsesprosessen.
LES OGSÅ: Dette skal granskes ved politiets problembåter − og dette vil det koste