Kronikk
«Nye arbeidsplaner i UP kan gi lavere oppdagelsesrisiko på nattestid»
I januar ble det innført nye arbeidsplaner i Utrykningspolitiet (UP), noe som innebærer endringer i bemanningen på nattestid. Dette vil sannsynligvis føre til lavere oppdagelsesrisiko for trafikkfarlig atferd i de sene nattetimene.
![Patrulje fra Utrykningspolitiet i arbeid.](https://image.politiforum.no/271565.webp?imageId=271565&x=0.00&y=14.25&cropw=100.00&croph=85.75&width=960&height=548&format=jpg)
Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatterens holdning.
Dette reiser spørsmål om hvorvidt endringen er forenlig med UPs formål om å sikre trygghet og forebygge farer i trafikken.
UP er en spesialisert enhet innen norsk politi, med hovedfokus på å redusere alvorlige trafikkulykker og å håndheve trafikkreglene.
UP gjennomfører en betydelig andel av trafikkontrollene i Norge, og deres tilstedeværelse bidrar til å forebygge ruskjøring, villmannskjøring og andre former for farlig kjøring.
I tillegg har UP en viktig støttefunksjon for resten av politiet, spesielt under akutte oppdrag på de tidene av døgnet hvor ressursene ellers er begrenset – som i overgangsfasene ved vaktbytte og på natten.
Derfor er det viktig å belyse hvordan endringer i arbeidsplanene kan påvirke både trafikksikkerhet og politiets samlede innsats.
Preventiv effekt
UPs primære oppdrag er å forebygge trafikkfarlig atferd og redusere antallet drepte og alvorlig skadde i trafikkulykker.
Gjennom synlige og skjulte kontroller langs norske veier fungerer UP som en avskrekkende faktor for potensielle lovbrytere, enten det gjelder fartsovertredelser, ruskjøring eller uoppmerksomhet i trafikken.
Denne tilstedeværelsen har en direkte preventiv effekt: sjansen for å bli tatt reduserer villigheten til å bryte reglene.
Denne tilstedeværelsen har en direkte preventiv effekt: sjansen for å bli tatt reduserer villigheten til å bryte reglene.
På nattestid, hvor trafikkmengden er lavere, er risikoen for alvorlige ulykker ofte høyere. Dette skyldes blant annet tretthet, rusbruk og høyere hastigheter på veiene.
UPs synlighet i disse timene har derfor vært avgjørende for å redusere risikoen for alvorlige hendelser, spesielt i områder hvor annen polititjeneste er minimalt bemannet.
Selv om det kanskje ikke er snakk om høye trafikktall på nattestid, er konsekvensene av én enkelt alvorlig ulykke katastrofale.
![Utrykningspolitiet på patrulje i Agder.](https://image.politiforum.no/270980.webp?imageId=270980&width=960&height=548&format=jpg)
Utfordrende tidspunkt
Fra et sikkerhetsperspektiv representerer nattestid et spesielt utfordrende tidspunkt i trafikken.
Mange ulykker skjer i de sene nattetimene, ofte med rus eller høy fart som medvirkende faktorer.
Erfaring tyder på at sjåfører som kjører om natten, har større sannsynlighet for å ta risikable valg, både fordi det er færre biler på veien, og fordi de føler seg mindre overvåket.
Lav oppdagelsesrisiko forsterker denne tilbøyeligheten.
Når UPs tilstedeværelse reduseres, mister mange sjåfører den avskrekkende faktoren som får dem til å kjøre forsiktig.
Når UPs tilstedeværelse reduseres, mister mange sjåfører den avskrekkende faktoren som får dem til å kjøre forsiktig – da blir den indre motivasjonen for å overholde reglene avgjørende.
Med politiets erfaring med for eksempel «street meet»-kulturen, hvor en stor andel er tilbøyelige til å både kjøre uansvarlig og i svært høye hastigheter på veiene, og hvor også de aller fleste sjåførene er de minst erfarne, så burde oppdagelsesrisiko være en avgjørende vurdering når UP utformer arbeidsplaner.
Overtid som botemiddel
De nye arbeidsplanene vil redusere bemanningen på natten, noe som kan føre til at UPs ressurser ikke vil kunne gjennomføre de samme kontrollene som tidligere.
De nye arbeidsplanene vil redusere bemanningen på natten, noe som kan føre til at UPs ressurser ikke vil kunne gjennomføre de samme kontrollene som tidligere uten bruk av overtid eller omlegging.
Når oppdagelsesrisikoen synker, øker risikoen for farlige situasjoner i trafikken. Dette gjelder særlig om natten, hvor færre kontroller kan føre til at flere sjåfører føler seg trygge på å bryte reglene.
Dette står i direkte kontrast til UPs formål om å forebygge ulykker og fremme trygghet på veiene.
Selv om færre biler er på veien i de sene nattetimene, betyr det ikke at risikoen er ubetydelig. Tvert imot: de som kjører om natten, har ofte høyere sannsynlighet for å være påvirket av rusmidler eller kjøre på en måte som setter både dem selv og andre i fare.
Når risikoen allerede er høy, bør politiets innsats økes, ikke reduseres.
UP er en avgjørende faktor
UPs bidrag til trafikksikkerheten i Norge kan ikke undervurderes.
Gjennom sitt forebyggende arbeid, sin synlighet og sin evne til å reagere raskt på farlige situasjoner, har UP vært en avgjørende faktor for å redusere alvorlige ulykker på norske veier.
Redusert bemanning på nattestid [...] kan føre til en lavere oppdagelses-risiko på en tid av døgnet hvor risikoen allerede er høy.
Redusert bemanning på nattestid, som følge av de nye arbeidsplanene, kan føre til en lavere oppdagelsesrisiko på en tid av døgnet hvor risikoen allerede er høy.
Dette er ikke forenlig med politiets overordnede mål om å skape trygghet og forebygge farer, hverken i trafikken eller i samfunnet som helhet.
For å sikre trafikantenes sikkerhet og opprettholde tilliten til politiets arbeid, bør det vurderes nøye hvordan ressursene fordeles, slik at UP kan fortsette å være en synlig og effektiv aktør i de timene hvor behovet er stort.