Politiet i samarbeid med Kystvakta: - En mulighet som burde benyttes mer
Politiet har ikke en fast stasjonert politibåt i Molde, men ved hjelp av Kystvakta patruljerte de likevel til sjøs under årets Moldejazz.
Da Moldejazzen gikk av stabelen i forrige uke, var det viktig for politiet å være på vannet og drive forebygging blant båtfolket. Men de to politibåtene som er stasjonert i Møre og Romsdal skal dekke hele området, og de er ikke fast stasjonert i Molde. For å komme seg ut på vannet fant politiet dermed en annen løsning.
Hver nattevakt gjennom hele uken Moldejazzen ble arrangert, var politiet med Kystvakta ut på vannet. Med Kystvaktas lettbåt, kjørte både mannskap fra Kystvakta og politiet sammen og kom tett på publikum.
Politibetjent Per Olav Halse, etterforsker ved Molde politistasjon, har også 20 års bakgrunn som skipsoffiser. Han er godt fornøyd med samarbeidet.
Slår sammen kompetansen
- Det har vært kystvakt og politi til stede under Moldejazzen hvert år, men denne gangen var vi i politiet med hver natt. Det er nytt, forklarer Halse.
- Det blir et samarbeid hvor vi slår sammen hver våre kompetanser. Kystvakten har både utstyr og spisskompetanse når det gjelder å operere på sjøen. Når de blir backet opp med politiet og operasjonssentralen, blir resultatet en effektiv og ressurs sterk kombinasjon som kan være avgjørende hvis noen trenger hjelp i eller ved sjøen. Når en stor festival blir avviklet på bryggekanten, er det ikke utenkelig at en slik ressurs kan bli svært nyttig, legger Halse til.
Fra kystvaktas lettbåt kan politiet gjøre alt fra promillekontroller, kontroll av lanterner og fart, til bruk av redningsvest. Men Halse er tydelig på at hovedfokuset er på det forebyggende.
- Vi skal forebygge ulykker på sjøen, sier han.
Halse forklarer at de har lagt vekt på et godt samarbeid med publikum og båtførermiljøet. Han mener at når Kystvakta og politiet samarbeider på denne måten fører det til en sterkere forebygging på sjøen.
Dette har blitt veldig godt mottatt av båtfolket, poengterer Halse.
- Vi har vært mye ute i båt og snakket med publikum, og har fått mange gode samtaler med folk. Det er bra å se at folk koser seg på festival. Det har vært en del overtredelser når det gjelder bruk av redningsvest, lanterne og fart. Dessverre har det vært unge som har kjørt båt på nattestid uten lanterne og hatt høy promille. Dette har blitt anmeldt. Det er veldig farlig både for dem som kjører selv og for ungdommene som sitter på, sier Halse.
Samarbeidet er også omtalt i Forsvarets Forum.
Promille på sjøen
En av båtførerne som ble stoppet under Moldejazzen hadde to i promille og kjørte uten lanterne. Politibetjenten håper møtene deres med ungdom vil bidra til at de blir mer bevisst på farene de utsetter seg selv for.
- Dette må forebygges. Det kan koste liv, for skadepotensialet er det samme som om du kjører bil. Mange tenker nok at når det er en grense på 0,8 promille på sjøen, tar de sjansen og tenker at «vi tåler litt mer». Men vi anbefaler at de som kjører båten ikke drikker alkohol. Det er en del båtførere som sier de aldri ville gjort det når de kjører bil, men de gjør det når de kjører båt. Det er noe vi bør endre, sier Halse.
Han mener at om man tar en risikovurdering før man legger ut i båt, vil det i mange tilfeller være tryggere enn å reise i bil langs veien.
Han er tydelig på at samarbeidet mellom Kystvakta og politiet er noe an anbefaler også for andre politidistrikter.
- Enhver leder på alle politistasjoner eller lensmannskontorer kan be Kystvakta om bistand. De trenger ikke å bruke bistandsforskriften. Det er bare å ta en telefon til indre kystvakt og spørre om hjelp i forbindelse med et arrangement. Dette er en mulighet som burde vært benyttet mer, på grunn av utstyret og kompetansen de har. Samarbeidet mellom Kystvakta og politiet har vært veldig bra, sier Halse.
- Bør benyttes mer
Fredrik Synnes, kapteinløyntnant og skipssjef på kystvaktskipet KV Njord, mener også samarbeidet fungerer godt.
- Vi har ikke myndighet til å skrive ut forelegg, og vi har heller ikke myndighet til å utføre promillekontroll for små båter. Vi har myndighet til det på store båter, men ikke små. Når vi er på jobb i forbindelse med slike arrangementer må vi ha med politiet for at det skal ha noen effekt når det gjelder småbåttrafikken, sier Synnes, til Politiforum.
Han forklarer at begge parter nyter godt av samarbeidet.
- Vi skal også ha med oss politifolk i helga, og ha fokus på småbåttrafikk med promillekontroll, flytevest og generell sikkerhet, sier han.
- Er dette en mulighet du tenker bør benyttes også andre steder i landet?
- Det er min klare mening at denne muligheten bør benyttes mer. Vi har båtene som politiet mangler, og vi har anledning og utdanningen til å kunne hjelpe dem på en god måte. På den måten vil også politiet bli mye mer synlig på kysten enn i dag, sier Synnes.
Han legger til at den indre kystvakta ble opprettet for å bistå andre statlige etater som har tilknytning til sjøen. Syunnes presiserer at de ikke vil gå inn på andre etaters domene, men kun gi bistand.
- Vi tar ikke over, vi bistår. Vi har veldig god erfaring med dette samarbeidet. Vi har et møte med politiet her en gang i året, og avtaler samarbeid i løpet av året som kommer. Da kommer politiet med innspill om når de ønsker bistand. Vi samarbeider også med andre etater. Det er viktig å si at Kystvakta er her, og vi er bare en telefon unna. Når det gjelder politiet trenger vi heller ikke en bistandsanmodning, for vanlige oppdrag, sier han.
Synnes forklarer at bistandsanmodning kun gjelder større oppdrag.
- Til vanlige oppdrag løser vi det med en telefon, sier han.