Nkom åpner tilsyn etter trøbbel med politiets nødnummer
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vil føre tilsyn med Telenor etter at det i tre timer var umulig å ringe politiets nødnummer 112 torsdag kveld.
Sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Scheie, sier at de ser svært alvorlig på at det oppstår en slik feil som rammer publikums mulighet til å ringe nødnummer.
– Vi vil derfor gå gjennom hendelsesforløpet og kontrollere om krav til forsvarlig sikkerhet er fulgt. Vi må gjøre det vi kan sammen med aktørene for å hindre at en tilsvarende hendelse skjer igjen, sier han i en pressemelding.
Politiet meldte torsdag 29. august klokken 21 til mediene at politidistriktene ikke kunne motta meldinger fra publikum på nødnummer 112. Det var trøbbel med å ringe nødnummeret i rundt tre timer, og innbyggere i nød ble bedt om å ringe 02800 istedenfor.
Telenor har sagt at feilen, som også rammet mobilkundene til Telia og Ice, skyldes en teknisk feil hos dem.
– Feilen oppsto i forbindelse med migrering av løsninger til et nytt teknisk system. Vi trenger mer tid for å analysere hvorfor akkurat disse anropstypene fikk problemer. Vi tar dette på største alvor og vil følge opp saken nøye, sa kommunikasjonsdirektør Bård Flaarønning i Telenor Norge.