Nye politibåter for lange for ny forskrift

Flere nye politibåter som ble levert i fjor og i år, er så lange at de ikke innfrir sikkerhetskrav. Noen har også hatt tekniske problemer som har ført til bruksforbud.

De nye politibåtene er av typen Marell M12. Denne båten ble levert Agder politidistrikt høsten 2022.
Publisert

Da politiet inviterte til pressetreff om de nye politibåtene, opplyste de at båtene er 13,8 meter lange. Og det er lengden som nå skaper problemer for alle politidistrikter med ny båt, skriver Bergens Tidende.

I en forskrift om navigasjon og navigasjonshjelpemidler er det nemlig krav til båter som er lengre enn 12 meter. Og de nye politibåtene oppfyller ikke disse kravene.

Tilbakevirkende kraft

Blant annet sier forskriften at det ikke kan være sotede ruter i båten og at den må ha en brovaktsalarm, som er en teknisk innretning som sørger for at de som fører båten, ikke sovner eller er for lenge borte.

Forskriften kom dog etter at båtene var bestilt – men har tilbakevirkende kraft.

Politiets fellestjenester (PFT), som er ansvarlige for innkjøp i politiet, har sendt et brev til politidistriktene som er berørt.

Mange andre problemer

Som Politiforum tidligere har avslørt, har det også vært mange andre problemer med båtene, av typen Marell M12.

Allerede i fjor sommer hadde alle M12-ribbene som var tatt i bruk av politiet, hatt behov for feilretting eller reparasjon.

Mens elektronikken i Agder politidistrikts båt gikk i svart, fikk Vest politidistrikts båt motortrøbbel. Oslo politidistrikt turte ikke bruke sin båt, på grunn av problemene.

– Det har vært stor frustrasjon knyttet til båten, da vi har gått glipp av oppdrag og arrangementer som vi gjerne skulle vært på. I tillegg fikk det betydning for sjøberedskap og forebyggende arbeid på sjø, sa fagleder for sjøtjenesten i politidistriktet, Magne Johnsholmen, til Politiforum i sommer.

Møttes i august

I august møttes båtprodusenten Marell sammen med representanter fra alle politidistriktene som har erfaring med båten, sammen med PFT. Da ble alle feilene på båtene lagt fram.

Daglig leder i Marell, Patrik Söderholm, sa i før møtet til Politiforum at det mest beklagelige som har feilet båtene er motorene.

– De er det ikke vi som bygger. Men vi har forsøkt å tatt kontakt med motorprodusenten for å fremskynde prosessen. Vi har sagt «kom igjen, dette er en blålys-båt som må på vannet», sa han.

Truls Nygaard Djupvik i PFT sa da til Politiforum at kontrakten med Marell fungerer etter hensikten og følges opp på vanlig måte.

– Innføring av nye produkter medfører enkelte ganger behov for tilpasninger og utbedringer, og noen ganger også oppfølging mot leverandør, sa Djupvik.

Powered by Labrador CMS