Volvo vil gjenerobre tilliten
Vil tilbake for alvor.
Det er en dårlig bevart hemmelighet at Volvo var skuffet over å bli vraket som «politiets bilansikt utad» til fordel for Volkswagen. Nå gjør de alt hva de kan for å komme i posisjon igjen.
Da Politiforum avslørte at Volvo ble vraket som politiets førstevalg i september 2006, kom det nærmest som et sjokk for mange i politiet. Volvo var ensbetydende med politibiler. I ettertid har PDMT-sjef Lars Bøhler bekreftet at Volvo tapte med særdeles knapp margin.
Nå vil ansvarlige for Volvos spesialbiler i Norge, gjøre hva de kan for å innta posisjonen som politiets førstevalg på bilsiden.
- At så mange er her når vi viser frem nye produkter, ser jeg på som bevis på at politiet er nysgjerrig på Volvo, sier Kai Robert Jacobsen, ansvarlig for Volvos spesialbiler i Norge, som understreker at PDMT var invitert til testkjøringen, men ikke kunne stille på grunn av sykdom.
Han har heller ikke fått noen negative tilbakemeldinger på at Volvo er inne og «lukter» på markedet selv om de står utenfor bilavtalen til politiet.
Tar grep
- På den siste generasjon Volvo V70 har Volvo gått lenger enn noensinne med å utvikle en politibil, sier Kai Jacobsen.
Han nevner at følgende forbedringer er gjort:
- Felger: For første gang har Volvo utviklet helt unike felger til politibruk, som ifølge Jacobsen tåler mer «juling» enn standardfelgene
- Bremser: Volvo har nå standard 17,5" bremser på alle politibiler som selges som utrykningsbiler.
- Høyere nyttelast: Den nye generasjon politibiler vil få økt nyttelast for å imøtekomme politiets økende krav til vekt.
- Skliplate under motor: Vi kan også nevne at den nye skliplaten under motoren er videreutviklet til å tåle enda mer av fartsdumper enn tidligere utgaver.
- Hundeinnredning: Volvo har utviklet en helt ny hundeinnredning. Dette gir høyere sikkerhet, lavere vekt og har enda mer komfort for hund og hundefører.
- Bilen er større og sikrere enn noen gang, sier Kai Jacobsen.
Ikke fornøyd
Politiforum vet at det er mange i politiet som savner Volvo som tjenestebil. Volkswagen Passat, som skulle erstatte Volvo V70, er heller ikke like synlig i gatebildet. Fortsatt går det en rekke uniformerte Volvoer på norske veier.
Hvis alt går som Volvo håper, er de klare til å innta tronen igjen når den nye bileavtalen skal reforhandles neste år.
Politiforum var på plass på Rudskogen da nærmere 50 politifolk var med og prøvekjørte den bilen som Volvo nå har lansert som politibil i Sverige. Tilbakemeldingene var positive. Majoriteten mente dette var en meget god bil, mens noen var småskeptiske til at bilen var litt treg ut av svinger og brukte litt for lang til å få opp farten igjen (kan ha hatt noe med at bilen var tungt lastet red. anmerk.).
Hundefolket i Asker og Bærum er blant dem som har sagt tydelig fra at de ønsker seg Volvo tilbake som tjenestebil.
- Den nye løsningen som Volvo nå kommer med har så mange nye finesser som passer vårt behov perfekt. Bare det å kunne ta ut buret selv, og ikke sende bilen i to dager på verksted, for å rengjøre bilen, er en liten revolusjon, sa Jørn Skillås til Politiforum tidligere i år.
Etter å ha vært på Rudskogen, var han enda mer overbevist.
- Jeg tror dette er veldig riktig for oss, sa Skillås.
Men konkurrenten Volkswagen har ikke tenkt å gi seg uten kamp. De har tidligere uttalt at de ønsker å levere biler til politiet i lang tid. Så da er det bare å vente å se hva som skjer når bilavtalen skal reforhandles neste år.