Ingen klaget på bilavgjørelsen
Volkswagen Passat blir det norske politiets nye patruljebil, etter at ingen klagde på tildelingen. Nå velger også svenskene tysk.
20. september ble det offentliggjort at VW Passat gikk av med seieren i anbudskonkurransen om hva som skulle bli politiets nye patruljebiler. Kontrakten, til en verdi av 250 millioner kroner, ble underskrevet med firmaet Harald A. Møller i forrige uke, etter at klagefristen gikk ut ved månedsskiftet.
– Ingen har klaget på tildelingen, bekrefter kommunikasjonsdirektør Espen Strai i Politiets data- og materielltjeneste (PDMT).
Kontrakten varer i tre år, men kan også forlenges med ett pluss ett år, til en totallengde på fem år.
50 passater i Sverige
Også svensk politi velger nå Passat, melder Aftenposten.no. På grunn av produksjonsstansen hos Saab, kansellerte det svenske politiet bestillingen av 50 biler derfra. I stedet skal 50 spesialbygde Passater inn i tjeneste som politibiler fram mot nyttår. Avhengig av hvor de skal brukes, skal de forskjellige bilene gå på både bensin, diesel, etanol og gass, melder avisen. Alle bilene leveres med automatgirkasse, og har motoreffekt fra 150 til 300 hestekrefter. Enkelte av dem skal ha firehjulsdrift.
– Uberttiget kritikk
I Norge ble PDMT kritisert for å stille for høye krav til de potensielle tilbyderne av politiets nye patruljebiler. Det fikk PDMT-sjef Lars Henrik Bøhler til å spøkefullt annonsere at politiets nye «fantasibiler» var på plass, da han annonserte at VW Passat vant anbudskonkurransen. Ifølge kravspesifikasjonene skulle patruljebilen blant annet ha to batterier, automatgir, firehjulstrekk og være dimensjonert for en nyttelast på 475 kilo Samtidig ble det satt en makspris på 750.000 kroner per bil.
– Vi mener det har kommet fram mye uberettiget kritikk i media. Alle bilene som har fått tildeling oppfyller alle krav, understreker Bøhler.
Han sier videre at det aldri var noe krav fra PDMT at bilene skulle være ferdig fabrikkbygget, slik det har blitt framstilt i media.
Ferno Norden
Det er firmaet Ferno Norden i Horten som skal stå for ombyggingen av bilene. Underleverandøravtalen som de har gjort med Harald A. Møller, er den største de har signert noensinne, bekrefter firmaet overfor Gjengangeren.
– Politiet skal ha uniformerte og sivile biler, hundebiler og ulike kjøretøy etter særskilte spesifikasjoner. Hvordan disse skal rigges og hva de skal utstyres med blir klart når vi har fått en Passat på plass, strippet den for vanlig standardutstyr og så bygd den opp etter PDMTs krav og spesifikasjoner, sier direktør Tore Larsen i Ferno Norden til avisen.
– Først da kan vi si hvor stor og omfattende denne avtalen blir. Det er ikke klart når den første prototypen vil være ferdigbygget.