Politiet blir hvite, gule og svarte
Norske politibiler skal bli mer synlige. Nå er det hvitt, gult og svart som gjelder. I løpet av kort tid ruller de første bilene med ny dekor ut i Oslo og i UP i et pilotprosjekt.
Målet er at prosjektet skal gi svar på om bilene skal se slik ut fra 1. januar 2012, datoen da politiets nye sentrale bilavtale skal være klar - eller om det må justeringer til.
Klart er det imidlertid at politiets biler får ny uniformering etter 24 år i hvitt, rødt og blått. Våpenskjoldet forsvinner også fra dørene.
Ruller ut
Oslo-politiet får tre eller fire biler i de nye fargene om kort tid, mens UP skal prøve ut to. Pilotprosjektet skal blant annet vurdere om de gule refleksene på panseret kan virke reflekterende fra blålysene eller ei. Bilene er ennå ikke foliert, men 3M utenfor Oslo har fått i oppdrag å utføre folieringen, får Politiforum bekreftet.
Forslagene i direktoratet går på hvor mye gult bilene skal få, spesielt rundt vindusflatene. Endringen i politiets utseende kommer som et resultat av ønsket om bedre synlighet og sikkerhet både for politiet og andre trafikanter.
Fluoriserende farger er innført i en rekke politietater i Europa for å øke synligheten døgnet rundt. Refleksene på de nye politibilene har opptil ti ganger så god effekt som dagens.
- Dette blir som natt og dag, sier politiinspektør Erling Fosse i Politidirektoratet.
Han er svært spent på pilotprosjektet og mottakelsen i ytre etat.
- Ny profil er forelagt Materiellforum som anbefalte Politidirektoratet å gå videre med et pilotprosjekt. PDMT får i oppdrag å evaluere om fargevalg og reflektering fungerer, slik at vårt endelige valg er klart til ny bilavtale er på plass, sier sjefsinspektør Oddbjørn Mjølhus i Politidirektoratet.
Ikke klart
Klart glass i blålysbøylene på VW Passat vil ikke lenger bli godkjent av Politidirektotatet. Bøylene skal være med blått glass. Ut går også våpenskjoldet fra fordørene. Løven kom på bilene ved dagens uniformering, som tok til 1. desember 1986.
- Jeg er svært glad for at arbeidet nå har tatt form, sier politioverbetjent Morten Østraat ved Manglerud politistasjon.
Sammen med kollega Tom Østreng på Stovner sendte han på vegne av Oslo-politiet innspill om ny uniformering til Politidirektoratet.
- Målet må være å vise at det faktisk er en politibil som kommer. Nå er kjøretøyene knapt synlige. Med de nye blålysbøylene, som ikke lenger er blå, er vi knapt synlige, sier Østråt, som er spent på det nye designet.
Fluoriserende
De nye fargene er fluoriserende, noe som gir bedre synlighet døgnet rundt. Denne type merking er EU-standard og innført blant annet i Sverige. Storbritannia begynte med såkalt Battenburg-merking på sine kjøretøyer i 1996.
- Det er spesielt viktig med merking rundt A- og B-stolpene og rundt vindusflatene, sier Morten Østraat.
Sverige har skiftet uniformering to ganger siden 1970-tallet, da Nordens politibiler var svarte og hvite. Norge har ikke skiftet på 24 år.
- Honnør til alle som har deltatt for å få dette prosjektet i havn, sier hovedverneombud Bjørn Egeli, som er svært tilfreds med prosjektet som gjør politiet langt mer synlig i trafikkbildet.
Gazette fikk oppdraget
Politidirektoratet innhentet informasjon fra utenlandske politikorps som underlagsmateriale for arbeidet med uniformeringen. Designfirmaet Itera Gazette har utarbeidet skisser.
Dette er samme firma som bisto direktoratet i arbeidet med ny politiprofil. Den visuelle profilen er oversendt Vegdirektoratet, da denne type flouriserende merking krever godkjennelse av vegmyndigheten.