Volvo uten politibiltilbud
Volvo ønsker å bli landets nye politibil igjen, men la likevel ikke inn anbud innenfor tidsfristen.
Årsaken er, som Politiforum skrev i forrige nummer, de særdeles tøffe kravspesifikasjonene til det som skal bli nye patruljebiler fra 2012. Volvos XC70 politiversjon, som bygges i Gøteborg, tilfredsstiller nemlig ikke kravene slik de er fremmet i Politiets data- og materielltjenestes (PDMT) utlysingstekst.
Samtidig har Volvo regnet ut at det vil bli for dyrt å bygge om versjonen til særegne, norske politibiler.
- Vi ønsker å komme i en dialog med PDMT, og å tilby vår politibilversjon. Men vi er selvsagt klar over at anbudsfristen er ute, sier salgs- og markedsdirektør Marius Hayler i Volvo Personbiler til Politiforum.
Bra bil
Volvo har skrevet et brev til PDMT hvor de ber om å få komme i dialog om sin spesialbygde politibil, selv om de altså vet at den ikke er innenfor kravspesifikasjonene.
- Vi mener vi har en veldig bra bil for norsk politi, og selger jo denne til en rekke andre politietater, sier Hayer.
Dersom PDMT ønsker å gå videre med dette, står Volvo parat til å vise dem bilen.
- Vi ønsker jo ikke å tape på en politibilavtale heller, og en slik bil som beskrevet måtte ha blitt testet på nytt i forhold til funksjonalitet og sikkerhet før vi kunne tilby den. Dette var ikke finansielt mulig for oss. Vi mener vi har en fantastisk politibil allerede, som vi ønsker å tilby, sier Hayer.
Anbud fra VW
Politiforum får bekreftet at Harald A. Møller-konsernet har lagt inn anbud på Passat firehjulstrekk i diselversjon. Dette har konsernet gjort i samarbeid med en underleverandør i Norge. Konsernet klarer altså ikke å levere en ferdig fabrikkbygget politiversjon, slik PDMT primært ønsker.
- Vi mener vi sammen med en underleverandør kan levere biler til politiet også i fremtiden, først og fremst Passat, men også Audi, sier Kjetil Dørre, direktør for kjedeutvikling hos Harald A. Møller.
Bertel O. Steen har levert anbud på Vito/Sprinter, men ikke patruljebiler. Tilbyderen som får tilslaget, må levere en prototyp på den nye bilen i løpet av sommeren.
Fra november i år kan ikke politi-Norge kjøpe «gamle» biler, fordi ny bilavtale trer i kraft fra januar 2012. Det skal kjøpes inn biler til politiet, lensmannsetaten, Spesialenheten for politisaker, Kriminalomsorgen og Sysselmannen.
Avtalene er delt inn i tre kategorier kjøretøyer. Nytt er at bilavtalen innebærer at det ikke lenger skal gjøres sentral leieavtale på biler - kun kjøp. I PDMT bekreftes det kun at det er mottatt tilbud om nye politibiler, men ikke antall tilbydere eller hvem dette er.