Patruljerer på nett
PST var først. Nå tar stadig flere politidistrikt sosiale medier i bruk. - Det gjør terskelen lavere for at vanlige folk tar kontakt, sier rådgiver i digital kommunikasjon.
3. februar hadde Dagbladet.no et foto på forsiden som viste en tegning av islams profet, Muhammed, fremstilt som en gris. Tegningen fikk tusenvis av muslimer til å demonstrere i gatene.
Like etterpå hadde PSTs facebookside en lenke til den omstridte tegningen. Lenken på siden var ikke lagt ut av PST selv, men av en av de over 7000 medlemmene på siden.
- Eksempler som dette viser helt klart at det er en risiko ved å være tilgjengelig på sosiale medier. Politiet kan også risikere at navngitte polititjenestemenn blir hengt ut på deres egen blogg. Likevel mener jeg at de positive ringvirkningene ved å være tilstede på sosiale medier utligner de negative konsekvensene, sier Ingeborg Volan, rådgiver i digital kommunikasjon for konsulentselskapet Sermo.
Avmystifiserer politiet
Hun peker blant annet på at politiet på den måten lettere kommer i kontakt med vanlige folk.
- Mange forbinder politiet med noe negativt og litt skummelt. Gjennom sosiale medier avmystifiseres politiet. Folk får et mer realistisk og positivt bilde av hva de gjør og det reduserer terskelen for at vanlige folk tar kontakt med dem, sier Volan.
Og det er akkurat derfor både Vestfold og Telemark politidistrikt, samt Voss lensmannskontor nå har sine egne facebooksider.
- Som lokalpoliti er det viktig for oss å være i tett dialog med folk. Da må vi være på de arenaene ungdommen er, og vi må kommunisere med dem på deres premisser, sier Ivar Hellene, lensmann på Voss som er med å drifte siden.
Bra til forebyggende arbeid
Drøyt en måned etter at siden ble opprettet, har den nær 500 medlemmer - mange av dem ungdommer. Fire polititjenestemenn bytter på å være innom siden to ganger om dagen for å legge ut informasjon til brukerne og svare på spørsmål.
- Gjennom Facebook får vi vite mer om hva som rører seg i ungdomsmiljøene og hvor de ferdes. På den måten får vi drevet bedre forebyggende arbeid. Facebook er også en måte å drive imagebygging på. Det viser at vi følger med i timen, sier Hellene.