Politiets fire nye biler er klare: – En bilpark få andre land kan vise til
De nye bilavtalene ble signert i går. Se de fire nye bilene samlet.
Fredag signerte politiet avtalene med BMW og Mercedes-Benz. Dermed er det ingen vei tilbake for verken politiet eller leverandørene – BMW 520d er offisielt klar som liten patruljebil, BMW X5 som ressursbil, Mercedes-Benz Vito som stor patruljebil og Mercedes-Benz Sprinter som transportkjøretøy.
– Det vi har fått nå er kvalitet. Det gir motivasjon til de ansatte og kanskje noen vil holde seg lenger i tjenesten, sier Martin Kristiansen, politimann i Romerike politidistrikt.
Han og kollega Frank Muri har vært med å testkjøre BMW X5, og fortalte om sine erfaringer da Politidirektoratet og Politiets Fellestjenester viste fram bilene sammen med leverandørene BMW Norge og Bertel O. Steen.
X5 og Vito er allerede på veien. Nå starter jobben med å utstyre BMW 520d, slik at også den kan komme i tjeneste raskest mulig.
– Få land kan vise til slike biler
Politidirektør Odd Reidar Humlegård tror at politiet ved kjøp av Mercedez-Benz og BMW, to premiummerker, har valgt biler som vil gi norsk politi en bilpark få andre land kan vise til.
– I dag har vi for dårlig standard på bilene flere steder i politiet. Det er mange gamle og lite funksjonelle biler. Disse bilene vi har valgt nå er trygge, gode arbeidsplasser. De tåler røff bruk. Jeg synes det er verdt hver krone og dette fortjener mannskapene, sier Humlegård til Politiforum.
Han mener viktigheten av jobben politifolk gjør, kan forsvare at politiet velger BMW og Mercedes-Benz.
– Det er dette de skal ut og kjøre med i dårlig vær og av og til på dårlige veier. Bilene får testet seg og vi har ansvar for medarbeiderne. Det koster med et ordentlig arbeidsverktøy, sier politidirektøren.
Og at det koster, kan nok flere politidistrikter skrive under på. Politiforum har flere ganger belyst den nedslitte bilparken i flere distrikter, som følge av dårlig økonomi.
– Hvordan skal dere sikre at disse bilene faktisk kommer ut i distriktene?
– Vi skal hjelpe distriktene med å få det til. Vi må se på hvordan vi organiserer oss for å få bilene ut.
– Er det et alternativ for dere å sentralisere innkjøp av bil til politidistriktene?
– Ja, det er et alternativ å se på en annen flåtestyring enn den vi har i dag, fordi det er for store forskjeller på bilene i Politi-Norge. Vi skal diskutere dette med de nye distriktene. Målet er å få ut gamle biler fortere, for det har gått for sakte i dag, sier Humlegård.
Bra for «imaget»
Vito og Sprinter har politiet hatt også de siste årene, og disse har nå fått fornyet tillit. Det samme har BMW X5, som har vært i politiuniform siden i sommer.
Når det gjelder 520d, siste skudd på stammen, vil nå politiet gå i gang med å finne ut hvor og hvordan bilen skal tilpasses norsk politihverdag. BMW har en egen produksjonslinje for politibiler, som innebærer blant annet forsterkede bremser.
Hvilke tilpasninger av den nye norske patruljebilen som skal gjøres ved fabrikk og hvilke som skal gjøres i Norge, vil bli klargjort senere. Et konkret eksempel er at norske politibiler må ha annen lysbøyle enn den som leveres til tyske politibiler.
– Dette er en ekstremt viktig avtale for oss. Når man snakker om at biler skal tåle alle slags forhold i Norge, så mener man det virkelig. Disse bilene tåler vær og vind, og har god komfort. Jeg tror det er bra for hvordan politiet oppfattes at de kjører en bil som nordmenn vet er trygge. Og det er også bra for vårt image å bli kjørt av politiet. Folk forbinder det med trygghet og sikkerhet, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør for BMW Norge.
Jon Staldvik Rist i Bertel O. Steen, som leverer Mercedes-Benz, er også fornøyd med å levere til politietaten.
– Politiet er en krevende kunde som stiller krav til respons og service. Men vi setter pris på å ha politiet som kunde, fordi det gjør at vi må strekke oss lenger og da blir vi bedre. Det gir en signaleffekt å se Mercedes i politiet. For oss sier det at vi får fornyet tillit mye, og dette er tredje runde med Vito i politiet, sier Rist.