Behovet for nye var prekært: Nå er Oslos nye motorsykler på plass
De nye motorsyklene til trafikktjenesten i Oslo er sikrere, har nyere teknologi og skreddersydd til politiets behov.
I fjor fortalte Truls Hjortnæs, fag og materiellansvarlig i trafikkorpset i Oslo, at behovet for nye motorsykler i Oslo-politiet var prekært. Motorsyklene hadde gått veldig langt, og noen av dem var så gamle som fra 2007. Nå er motorsykkelparken derimot blitt betydelig oppgradert.
Oslo politidistrikt har fått utlevert ti nye motorsykler av typen BMW R1300GS. I tillegg skal seks ekstra motorsykler leveres i starten av neste år.
Fag og materiellansvarlig Hjortnæs forteller at de er svært fornøyd.
- Dette er en godt utstyrt sykkel. Det er et verktøy som vil vare i mange, mange år, sier han.
- Vi har brukt dem litt nå, og ser at dette verktøyet er veldig bra for vår bruk. Motorsyklene fungerer veldig bra i bybildet, men også på høyfartsveier, stier og grusveier. Det er et mye bedre arbeidsredskap enn vi hadde før, sier han.
Sikrere motorsykkel
Hjortnæs legger til at politiet er bevisst hvor sårbare man er på motorsykkel, sammenlignet med i en bil. Derfor er de veldig påpasselige med at dekkene er av god kvalitet og alltid har riktig lufttrykk. Støtdempingen på sykkelen er også viktig, og sammen med dekkene er det det som gir optimalt veigrep. De nye motorsyklene har en nyere teknologi, hvor justering av støtdemperne skjer elektronisk både foran og bak.
- Det vi gjorde før på de gamle syklene, var å skru på et hjul for å få det rette demperoppsettet vi ønsket, etter hva slags underlag vi skulle kjøre på, og hvor tungt lastet sykkelen var. På denne nyeste motorsykkelen trenger du ikke nødvendigvis å justere etter hvor tungt lastet sykkelen er. Det justerer den selv. Den tar hensyn hvor mye vekt det er på sykkelen, og vet hvilken balanse den skal ha, sier han.
Han legger til at man også kan gå inn og finjustere, dersom man ønsker det.
- Er dette en sikrere motorsykkel?
- Ja, helt klart. Den følger mye mer med selv, og måler demperhastighetene med tanke på hvordan sykkelen oppfører seg langs veien. Den har også en gyromåling med tanke på nedleggsvinkelen på sykkelen. Den måler hele tiden hvor langt ned man legger ned sykkelen i en sving, samtidig som jeg for eksempel må nødbremse. På de andre syklene er det ikke noen kommunikasjon med tanke på hvor mye nedlegg jeg har og hvor hardt jeg bremser, men det er det på denne. Denne sykkelen vil justere bremseeffekten, for å hjelpe meg som fører enda mer, sier han.
Kan gå til andre politidistrikt
Hjortnæs skryter av samarbeidet med Politiets Fellestjenester (PFT), i prosessen med anskaffelsen av de nye motorsyklene. En brukergruppe, bestående av politifolk i trafikktjenesten, hadde møter med PFT hvor de kom med innspill på behovene de har som motorsyklist i politiet. Politifolkene opplevde at PFT lyttet til innspillene og sørget for at dette ble tatt med videre i prosessen.
- Denne motorsykkelen hjelper oss til å kjøre tryggest mulig i høye hastigheter, som helt klart er en viktig egenskap for oss. Vi har også fått et påbygg med lys, varsling og bryterpanel som er godt integrert, sier Hjortnæs.
De nye motorsyklene har 145 hestekrefter, og et moment på 149 newtonmeter kraft.
Andre deler av politiet har allerede sendt forespørsel til trafikktjenesten om å overta noen av eldre motorsyklene, fra 2014, dersom trafikktjenesten skal kvitte seg med disse nå som de har mottatt nye. Hjortnæs sier det kan være aktuelt at 2014-syklene kan gå videre til andre politidistrikter.
- Jeg tenker at denne sykkelen kan være god nok i en tjeneste hvor man driver trafikk-patruljering, og følger opp trafikken som er synlig langs veien. Den er smidig med tanke på å kunne manøvrere seg i tett trafikk, kø og sånne ting. Da er det et veldig bra verktøy å bruke, sier han.
- Hva er grunnen til at den ikke er god nok for dere?
- Vi har valgt å få nye sykler nå, for vi ser at disse syklene ovre tid, med vår bruk, har veldig stor slitasje. Vi bruker dem i daglig tjeneste. Men for andre som ikke har en daglig bruk av motorsyklene, vil de kunne vare en stund til, sier han.
- Vi har også et hovedstadsoppdrag. Vi ledsager statsbesøk, og statsoverhoder som kommer til hovedstaden. Da har vi formasjonskjøring, slik at kortesjen som kommer skal ha fri vei. Det krever også en del mer av syklene. Da er det bra å ha sykler med enda bedre og nyere teknologi, sier han.
Designet for politiets behov
Einar Lie, fagansvarlig for transportmidler i Politiets Fellestjenester, forklarer at anskaffelsen er et viktig skritt for å styrke politiets beredskap og effektivitet i arbeidet med å opprettholde trygghet i samfunnet.
- Samarbeidet med Oslo har vært en sentral del av prosessen. Vi har hatt flere møter for å forstå deres behov og ønsker når det kommer til motorsykler. Deres tilbakemeldinger har vært uvurderlige, og vi har jobbet tett sammen for å sikre at de nye motorsyklene er tilpasset de spesifikke kravene de har i sitt daglige arbeid, sier han.
Han viser til at samarbeidet ikke bare handlet om å velge riktig type motorsykkel, men også om å utvikle en løsning som er både praktisk og komfortabel for brukerne.
- Vi har fått mange og gode innspill om alt fra ergonomi til sikkerhetsfunksjoner, og vi er stolte av å kunne si at disse motorsyklene er designet med politiets behov i tankene, sier Lie.
Opsjon på ytterligere 12 motorsykler
Avtalen med leverandøren består av 16 motorsykler, og en opsjon på ytterligere 12 motorsykler.
- Er det mulig for andre politidistrikt å bestille disse syklene nå i ettertid, selv om det i utgangspunktet bare var Oslo politidistrikt som bestilte nye motorsykler?
- Konkurransen ble gjennomført med forpliktende kjøp i forkant. Oslo politidistrikt var de eneste som forpliktet seg og «eier» dermed opsjonene. Det vil si at dersom andre politidistrikter ønsker å handle av tilgjengelige opsjoner, så må dette avklares med Oslo politidistrikt i forkant, sier Lie.
Prislappen på motorsyklene vil han derimot ikke si hva er, og viser til at dette er forretningshemmeligheter.