Problembåtene:
Bensingass var eksponert for gnistfare: – Sikkerhetsmessig risiko
– Kombinasjonen av bensindamp og eventuell bensinlekkasje, i sammenheng med avvik knyttet til ventilasjon og gnistsikring, kan utgjøre en sikkerhetsmessig fare for mannskapene som vi ikke kan akseptere, sier PFT.
Som Politiforum tidligere har skrevet så Politiets Fellestjenester (PFT) seg nødt til å hente inn et eksternt selskap for å rydde opp i feilene med politiets nye M12-ribber, etter flere forsøk på reparasjon fra den svenske båtprodusenten Marell.
Det var Vest politidistrikts M12-rib som skulle grundig gjennomgås, og gjennomgangen avdekket flere avvik. Siden politiet ikke visste om disse avvikene berørte alle de seks båtene av denne typen, besluttet politiet at alle ble tatt ut av tjeneste.
Akkurat hvilke avvik det er snakk om, ble derimot ikke opplyst. Nå har Politiforum fått innsyn i rapporten fra den tekniske gjennomgangen. Denne ble gjennomført av det eksterne firmaet Synfaring AS, etter at politiet oppdaget tekniske problemer med båten i Vest politidistrikt.
Bensinlekkasje
Synfaring har i sin rapport delt opp avvikene i A, B og C-avvik. Dersom et avvik får klassifiseringen A betyr det at avviket normalt skal utbedres før fartøyet tas i bruk igjen.
Det er to avvik som får klassifiseringen A-avvik.
1. Brennstoffsystemet.
- Tankrommet for bensintanker er ikke tett mot innredning.
- En bensinlekkasje må utbedres.
- Ventilasjon fra tankrom må utbedres.
- El-utstyr som kan gi gnist og er eksponert for bensingass.
- Utstyr i teknisk rom akterfor tankrom. Det er ikke tett mellom rommene, og det er
utstyr som kan gi gnist.
2. Montering av flåte.
- Denne var feilmontert. Synfaring skriver at det er mulig dette er utbedret allerede.
Synfaring skriver videre i rapporten at resten av funnene ville fått et B- eller C-avvik. Det betyr at man kan bruke båten mens punktene blir utbedret.
- Sterk bensinlukt
I rapporten beskriver Synfaring at det ved «åpning av inspeksjonsluke/trapp i salongen, var sterk bensinlukt i området under».
Da var ventilasjonsviften ikke kjørt, for å synliggjøre problemet.
«Det ble avdekket sprekker ved innfestingen på fylleslangene, ene lufteslangen og pakningene på mannlukene», skriver Synfaring, og legger til at det i teknisk rom, hvor bensinfiltrene er montert, var det også sterk bensinlukt.
De påpeker også at det ikke er installert jordfeilalarm eller -indikator.
«Dette hadde satt bruker i stand til å holde kontroll med personsikkerheten ved det elektriske anlegget på en god måte», står det i rapporten.
Synfaring nevner også at M12-ribben ikke oppfyller kravet til såkalt CE-merking, som viser at produktet er produsert i henhold til EU-regelverket.
- En sikkerhetsrisiko vi ikke kan akseptere
Seksjonsleder Truls Nygaard Djupvik i Politiets fellestjenester sier til Politiforum at PFT ser svært alvorlig på feilene som er avdekket i rapporten, og konsekvensene det kunne fått for båtens mannskaper.
- Vi har derfor vurdert at båten ikke kan brukes før feilene er utbedret. Og siden feilene i stor grad fremstår som systematiske og ikke bare gjeldende for den ene båten, har politiet tatt alle båtene av denne typen ut av operativ tjeneste på sjøen, sier Nygaard Djupvik.
Han legger til at rapporten PFT bestilte fra kontrollorganet Synfaring AS angående Vest Politidistrikts politibåt beskrev en rekke til dels alvorlige feil og mangler ved båten.
- Blant feilene som nevnes er bensinlekkasje, at ventilasjon fra tankrom må utbedres, og el-utstyr som kan gi gnist og er eksponert for bensingass. Det høres ut som at dette kunne ha startet en brann i båten?
- Rapporten beskriver blant annet funn som knyttes til båtens brennstoffsystem og det elektriske anlegget. Kombinasjonen av bensindamp og eventuell bensinlekkasje, i sammenheng med avvik knyttet til ventilasjon og gnistsikring, kan utgjøre en sikkerhetsmessig fare for mannskapene som vi ikke kan akseptere. Rapporten beskriver også flere andre avvik som potensielt kan utgjøre en sikkerhetsrisiko, sier han.
- Vi er i dialog med leverandøren og mens denne dialogen pågår ønsker vi ikke å gi mer utdypende informasjon om saken, hva som blir konklusjonen, eller om fremdrift i saken, sier Nygaard Djupvik.
- Ingen grunn til å diskutere rapporten i media
Politiforum har vært i kontakt med den svenske produsenten Marell, som har levert M12-ribbene til politiet. De skriver dette i en e-post:
«Vi har en god dialog med PFT og henviser i utgangspunktet til deres kommunikasjonsavdeling. Det er ingen grunn til å diskutere uttalelser i rapporten i media. Den håndteres internt mellom PFT og Marell. Båtene er godkjente ved levering og har vært i tjeneste i 14-24 måneder i over 5000 timer. Noen båter kan ha behov for service, vedlikehold og modifikasjoner basert på ulike forespørsler. Det er helt normalt», skriver kommunikasjonsavdelingen i Marell.
Problemer med alle båtene
Men det er ikke bare i Vest det har vært problemer med M12-ribbene. I fjor avslørte Politiforum at alle politiet M12-ribber som var tatt i bruk måtte til reparasjon. Ett år etter at de var levert var det fortsatt problemer med politibåtene i Vest og Oslo. Bensindamp i førerhuset var det største problemet.
Torgeir Haugen, leder for politioperativ seksjon i Politidirektoratet, sa i august at sikkerheten til mannskapene og forsvarlig drift til sjøs kommer i første rekke.
– Inntil vi får sett nøyere på hva denne gjennomgangen har avdekket var det nødvendig å midlertidig ta båtene ut av tjeneste. Det er uheldig. Vi hadde håpet å styrke beredskapen vår til sjøs med disse båtene og nå er denne styrkingen satt på vent. Vi ser nå på hvor fort vi klarer å rydde opp og om vi eventuelt må gå inn med kompenserende tiltak, sa Haugen, den gangen.