Kripos forventer migrantøkning over Middelhavet
Hittil i år har det norske Frontex-bidraget i Operasjon Triton, Siem Pilot, reddet 4759 migranter. De forventer en enda mer travel sommer i 2016 enn i fjor.
Så langt i 2016 har det norske Frontex-bidraget i Operasjon Triton, Siem Pilot, reddet 4759 migranter. I mars ble det kjent at Siem Pilot får forlenget oppdraget sitt i seks måneder til, frem til oktober 2016.
- Vi har håpet og ønsket å kunne fortsette innenfor de samme rammene og prosjektet og med samme type båt. Så det er gledelig, sier tidligere styrkesjef på skipet, Tore Barstad, til Politiforum.
55 døde personer
Totalt har Siem Pilot reddet 16.430 migranter siden operasjonen startet i juni 2015. De har også tatt seg av til sammen 55 døde personer.
- Det har vært en stor økning sammenlignet med i fjor, jeg tror det er 76 prosent flere på Libya-Italia-ruten sammenlignet med samme periode i 2015. Det er ganske formidabelt. Vi har også hatt flere redningsoperasjoner. Den første halvannen uken hadde skipet cirka 1650 migranter om bord på tre ulike operasjoner. Det har vært mye å gjøre og mannskapet hadde en fortjent crewrest i Trapani. Nå er de uthvilt og klar for nye oppdrag, fortsetter Barstad.
Nå ligger Siem Pilot rett nord for Libya, mellom Lampedusa og Libya. Det er urolig vær og derfor ingen redningsoppdrag. I stedet bruker mannskapet tiden på øvelser og vedlikehold av skipet.
- Travel sommer
Det forventes også en økning i antall migranter i Middelhavsregionen denne sommeren. Barstad er til vanlig innsatsleder i Oslo-politiet, men har fått et engasjement i Kripos hvor han skal være med på å koordinere begge operasjonene i Middelhavet.
- Det kan se ut til å bli en all-time high av migranter mot Italia i år. Det er en ganske massiv strøm fra Libya, som har litt å gjøre med at Balkan-ruten stenges, i tillegg til innsatsen i Egypt og Algerie. Vi tror det kan bli en ganske travel sommer, og vi venter flere migranter i år enn i fjor, sier Barstad.
Har rapportert inn 96 personer
Samtidig som at redningsoppdraget pågår, driver også mannskapet på Siem Pilot etterretning. Det vil si at de registrerer og rapporterer inn mennesker de mistenker har tilknytning til menneskehandelen som foregår på migrantgrutene.
Ifølge Barstad er det vanskelig å få ut tall fra italienske myndigheter på hvor mange som nå mistenkes for menneskehandel.
- I 2016 har vi til nå rapportert inn 96 "persons of interest". Av disse har vi definert 43 mistenkte og de resterende 53 som vitner. Hvilken status de får etter at italienske myndigheter har gjort sine vurderinger, vet vi svært lite om, sier Barstad.
LES OGSÅ: Åtte passasjerer på Siem Pilot tiltalt for menneskehandel
- Det ligger i politisjelen et ønske og vilje til å ta bakmenn/fasilitatorer. Vi har derfor i 2016 rekruttert med en litt annen kompetanse om bord. Etter hvert som vi har utviklet konseptet vårt, blitt gode på det vi satt som mål å bli gode på, fant vi at det var potensiale innenfor disse fagfeltene. Vi trengte spisskompetanse på utlendingsfeltet, etterretning og informasjonsinnhenting.
Nye styrkesjefer
På Siem Pilot er det tre forskjellige team fra politiet som rullerer. Forsvaret og de sivilt ansattet på skipet har to team. Barstad kom hjem fra styrkesjef oppdraget 14. januar, men har siden den gang vært med for å videreføre kompetanse til de nye styrkesjefene og de nye crewene på skipet.
- De som har overtatt etter Erling Olstad, Lise Dunham og meg, er Torgeir Brenden, innsatsleder i Oslo-politiet, Pål Erik Teigen, seksjonsleder på Gjøvik, fellesoperativ enhet og innsatsleder Geir Hilmarsen i Trondheim.
LES OGSÅ: - Ingen hadde vært med på noe i nærheten av dette
(Artikkelen fortsetter under)
Får skryt for rapportering
Siem Pilot har også fått skryt for rapporteringen de begynte med i starten av juni i fjor. Nå er den, med noen justeringer, implementert til alle Frontex-båtene.
Sammen med en italiensk båt som også har vært god på rapportering, har det blitt utarbeidet en mal som gjelder for samtlige av båtene som deltar i Operasjon Triton, og som ligner nokså mye på malen det norske bidraget har brukt.
- Rapporten er en detaljert gjennomgang av hver SAR-operasjon. I tillegg skal den inneholde informasjon om mulige bakmenn/fasilitatorer eller andre "persons of interest" som italienske myndigheter kan jobbe videre med. I rapporten er det også infomasjon om helsestatus på migrantene, om det er spesielle hensyn som må tas av mottaksapparetat, bevisinnhenting fra migrantfartøyene som seriennummer, bilder og merking, sier Barstad.
Alt dette gjøres fordi italienske myndigheter skal få et så ferdig produkt som mulig når båtene ankommer land, slik at de slipper å bruke tid og ressurser som kan brukes til andre viktige gjøremål.
- Vi bidrar til å gjøre dem gode samtidig som det er godt for oss å levere godt norsk politihåndtverk. I alvorlige saker hvor migranter er funnet døde, er alt fra kriminalteknisk undersøkelse av migrantfartøy, likhåndtering etter internasjonal standard for å fastslå identitet med videre viktige arbeidsoppgaver for kanskje å iretteføre noen senere eller gi svar til pårørende, avslutter Barstad.