Volvo XC90 med i kampen om å bli politi-SUV
Volvo tilbyr nå sin splitter nye XC90 som fabrikkbygd politibil til norsk politi. Konkurransen i SUV-klassen blir dermed knalltøff.
Anbudsprosessen for innkjøp av nye politibiler for perioden høsten 2016 til 2020 er i full gang, og flere leverandører har lagt inn tilbud.
For bare få dager siden ble Volvo XC90 lansert. Og av tilbudene Politiets Fellestjenester har fått i SUV-klassen, er den nye XC90, får Politiforum bekreftet.
Den utfordres av BMW X5, Mercedes GL350 og Mercedes ML.
BMW får konkurranse
Som Politiforum skrev tidligere denne måneden, kommer BMW X5 inn som UEH/Innsatslederbil i disse dager, etter å ha vunnet et anbud som kun gikk på såkalte ressursbiler i en tidsbegrenset periode.
Går det som Volvo vil, vippes BMW X5 allerede ut som UEH/Innsatslederbil neste høst, og XC90 rulles ut i en fabrikkbygd politiversjon med enten 254 eller 320 hestekrefter som ressursbil i norsk politi.
Grunnen til at Volvos nye flaggskip kan overta leveringen av UEH/Innsatslederbil, er størrelsen og prisen. BMW X5 og Volvo XC90 kommer prismessig ganske så likt ut, men XC90 har mer plass på innsiden enn sin tyske konkurrent. Pris skal vektes 40 prosent når det endelige valget skal tas av PFT og Politidirektoratet.
Nå må BMW påregne sterk konkurranse om å vinne neste anbud, som vil gjelde fra høsten 2016 og tre år fremover.
Egen politiversjon og kun bensin
For, det er også andre som vil være med i kampen om å kjøre rundt med politiets nye farger og logo i SUV-klassen.
Også Mercedes har meldt seg på i kampen, får Politiforum bekreftet. Dermed sitter nå Politiets Fellestjenester med tilbud både fra Volvo, BMW og Mercedes-Benz, som stiller med tilbud både på ML og GL.
Volvo XC90 er verdens mest omtalte bil hittil i 2015. Årsaken kan være det voldsomme hemmelighetskremmeriet rundt presentasjonen av Volvos nye flaggskip.
1000 hadde bestilt doningen før lanseringen – usett. Versjonene det er solgt flest av, er D5, men norsk politi blir nå tilbudt to bensinversjoner (T5/T6). XC90 skal ”selvsagt” bygges som politibil, slik svenskene gjør med T6 og XC70. I løpet av sommeren påregnes det at den første uniformerte versjonen kjører rundt på svenske veier.
Dersom også norsk politi skulle velge XC90, blir den 80-85 prosent ferdigbygget ved politibilbåndet i Göteborg. Kun småtterier skal legges på i Norge, eksempelvis våpenskrin. Selv blålys/sirene og dekor skal monteres på fabrikk.
Politiversjonen får, som andre politiversjoner, spesialunderstell og forsterkede bremser. Politiforum vet at en prototype av XC90 Police Edition vil være klar til PFTs biltesting som skal foregå mot slutten av inneværende år.
Kamp i SUV-klassen
I ressursbilklassen skal altså Volvo XC90 kjempe mot BMW X5, Mercedes ML og Mercedes GL 350. De to sistnevnte kommer i nye versjoner og får nye modellbetegnelser neste år, men Bertel O. Steen har likevel lagt inn anbud på kjøretøyene. ML skifter navn til GLE mens GL skifter navn til GLS.
Ett krav fra PFT i denne anbudsrunden er at det skal leveres prototyper til testing i høst, og Mercedes stiller med splitter nye GLE til testing.
Det er per mai ikke kjent om Audi Q7 og VW Toareg også vil være med i SUV-kampen, slik de var i forrige ressursbil-runde i fjor. Men det er godt mulig de prøver seg igjen.
Uansett blir det stor spenning i ressursbilklassen – med fantastiske kjøretøyer som politietaten aldri har vært bortskjemt med å kjøre rundt i.
Du kan lese mer om politibilanbudet i papirutgaven av Politiforum!