Fagartikkel

«Det er essensielt å etablere en kultur som anerkjenner og verdsetter kontinuerlig læring»

Våren 2024 ble det testet et nytt konsept for vedlikeholdstrening i politiet. HEVE kan gi den største endringen i politiets treningspraksis siden 1947.

Trening i fysisk makt. Bildet er et illustrasjonsfoto, og er tatt i en annen sammenheng.
Publisert Sist oppdatert

Dette er en faktabasert tekst om en spesifikk problemstilling eller tema.

Politidistriktene Agder og Innlandet har gjennomført en pilot av Helhetlig vedlikeholds og fagutviklingsprogram (HEVE), initiert av Politidirektoratet (POD) og utviklet av Politihøgskolen (PHS). Det nye konseptet bygger på eksisterende praksis, men introduserer samtidig en mer fleksibel og effektiv tilnærming til trening. 

Programmet kombinerer digitale leksjoner med fysiske treningsøkter, som både kan fungere som forberedelse og repetisjon. Denne kombinasjonen styrker læringsprosessen, og gir en mer individuelt tilpasset treningsopplevelse.

Ny tilnærming

For å bygge en sterk læringskultur må kompetanse og utvikling settes i system, uten at dette utfordres av daglig politiproduksjon. Politiet mangler i dag et godt system for hvordan vi trener, og hva vi trener på. Uten tilstrekkelig trening kan feil oppstå, og det kan få alvorlige konsekvenser for samfunnet. Vi trener for å sikre at politiet har så høy kompetanse som mulig. 

Den nye strukturen for vedlikeholdstreningen i HEVE-programmet er bygget på tre hovedprinsipper: Det første er en enhetlig pedagogisk tilnærming, der det er god sammenheng mellom overordnet plan, UV-planer og digitale leksjoner.

Det andre er fleksibilitet gjennom treningsmoduler, som gjør det mulig å tilpasse noe av treningen til den enkeltes behov i den daglige tjenesten.

Et siste sentralt prinsipp er at treningen ikke bare skal planlegges årlig, men følge en langsiktig tilnærming. 

HEVE-programmet legger opp til relevante og oppdaterte treningsmoduler, som gjennomføres i en syklus på tre til fem år.

Saken på 1-2-3

  1. Politihøgskolen har utviklet et nytt konsept for vedlikeholdstrening i politiet, etter initiativ fra Politidirektoratet.
  2. Konseptet, kalt Helhetlig vedlikeholds- og fagutviklingsprogram (HEVE), bygger på eksisterende praksis.
  3. HEVE kombinerer digitale leksjoner med fysiske treningsøkter, som både kan fungere som forberedelse og repetisjon.

Livslang læring

I HEVE-programmet står målet om kontinuerlig faglig utvikling i sentrum. Et stadig skiftende kriminalitetsbilde understreker viktigheten av å være forberedt på nye utfordringer. Oppdatert kunnskap og ferdigheter hos politiansatte vil bidra til at samfunnsoppdraget kan utføres på en tryggere og mer effektiv måte.

HEVE-programmet skal bidra til at polititjenestepersoner regelmessig oppdaterer sin kunnskap og sine ferdigheter, på en måte som er relevant for deres spesifikke tjenesteområde. Dette skal bidra til å opprettholde og videreutvikle den enkeltes kompetanse gjennom hele karrieren. Ved overtakelsen av prosjektet høsten 2022, var det gjennomført en omfattende utredning for å utvikle et konsept for vedlikeholdstrening. En viktig del av dette arbeidet var å identifisere hvordan man kunne sikre effektiv, tilgjengelig og relevant trening for politiet.

Basert på dette arbeidet er HEVE-programmet utviklet med fokus på relevans, effektivitet, fleksibilitet og tilgjengelighet, med en helhetlig tilnærming til politiarbeid. 

Dette inkluderer aspekter som psykisk helse, fysisk trening, etisk refleksjon og tilbakemelding. Målet er å videreutvikle en etat som på en god måte kan håndtere akutte situasjoner, komplekse sosiale utfordringer, jobbe forebyggende og ha en effektiv straffesaksbehandling.

Enhetlig pedagogikk

En modulbasert oppbygging sikrer en enhetlig pedagogisk gjennomføring på alle nivåer. Alle som deltar på trening, vil ha like forutsetninger for læring. Det vil bidra til å styrke sikkerheten for den enkelte, og øke kvaliteten på kompetansenivået i hele etaten.

I løpet av det siste året har fagfolk fra ulike politidistrikter samarbeidet om å utvikle innhold til leksjoner med e-læring og undervisningsplaner, som bygger på «minstekravet til patruljen». Målet har vært å lage en sentral plattform, som lar instruktørene få en enhetlig pedagogisk tilnærming til de ulike temaene. 

Arbeidet har vært gjennomført i tett samarbeid med PHS sin digitale enhet, som har produsert e-læring i tilknytning til de fysiske leksjonene.

Ny teknologi

For å gjøre vedlikeholdstreningen mer bærekraftig og tilgjengelig, har prosjektet tatt i bruk ny teknologi, inkludert e-læring som en integrert del av treningsprosessen. Dette gir deltakerne mulighet til å forberede seg før fysiske økter, og repetere tidligere læring.

E-læring som støtter den praktiske treningen, antas å optimalisere læringsprosessen. I tillegg vil det forenkle hverdagen til instruktører, som i større grad kan fokusere på trening og øving, enn gjennomgang av teori under leksjoner. 

Leksjonene er lett tilgjengelige på både nettbrett og mobiltelefoner. Teknologien gjør det mulig å etablere et felles kunnskapsgrunnlag før praktiske øvelser. Prosjektet har også utforsket bruk av innovative løsninger, som for eksempel virtuell virkelighet (VR). Videre ønsker vi blant annet å se på bruk av AI.

Prosjektet har under utredning og utviklingsarbeid identifisert behovet for en digital løsning for administrasjon og formidling av konseptet. Vi har startet utviklingen av et system kalt Ajour, for å møte behovet til både sluttbruker og instruktører. Håpet er at både instruktør og sluttbruker skal få testet Ajour i løpet av 2025.

Piloter og veien videre

I tiden april til juni i år har om lag 60 tjenestepersoner i politidistriktene Agder og Innlandet testet det nye konseptet. Gruppen inkluderte både faste patruljemannskaper og etterforskere som også utfører patruljetjeneste. De har gjennomført trening i moduler, som består av leksjoner med ferdige undervisningsplaner, inkludert e-læring, som dekker deler av «minstekravet til patruljen». 

Disse var basert på årets temaliste og elementer fra PPS, som i fremtiden vil være en del av treningen. Erfaringene fra pilotene er nå under evaluering. De foreløpige tilbakemeldingene indikerer at konseptet er blitt godt mottatt. En observasjon er at en forberedt gruppe kunne gå rett inn i praktisk trening på et høyere faglig nivå, enn det som er tilfelle med dagens ordning. Evalueringsrapporten, som skal leveres til POD høsten 2024, vil danne grunnlag for beslutning om hvorvidt, og hvordan, HEVE-programmet skal implementeres i etaten. 

Det er essensielt å etablere en kultur som anerkjenner og verdsetter kontinuerlig læring, og utvikling av praktisk kunnskap og kompetanse. Politiet må bli bedre og raskere til å tilpasse sin kunnskap og kompetanse til fremtidige utfordringer. Et nytt og fleksibelt konsept for vedlikeholdstrening kan være en sentral del av denne prosessen.

Powered by Labrador CMS